Olen ihastunut Aino Kallaksen Sudenmorsian-teokseen, ja haluaisin lukea siitä mahdollisesti tehtyä tutkimusta tai muuta vastaavaa kirjallisuutta. Mitkä…

Kysytty

Hei, olen ihastunut Aino Kallaksen Sudenmorsian-teokseen, ja haluaisin lukea siitä mahdollisesti tehtyä tutkimusta tai muuta vastaavaa kirjallisuutta. Mitkä olisivat relevanteimmat tekstit, joista voisin aloittaa? Entä onko Sudenmorsiamesta "jatkojalostettu" jotakin, esim. näytelmää, elokuvaa, onko siitä ilmestynyt kuvitettua versiota tms? Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tuoreimpana Juri Nummelin sivuaa myös Kallaksen tuotantoa (pääasiassa Sudenmorsianta) teoksessaan Kuoleman usvaa ja pimeyttä : suomalaisen kauhukirjallisuuden historia (Oppian, 2020).

Kai Laitinen on tehnyt Kallaksesta väitöskirjansa ja häneltä löytyy muutakin tuotantoa:

Aino Kallas 1897-1921 : tutkimus hänen tuotantonsa päälinjoista ja taustasta / Kai Laitinen (Otava, 1973)

- väitöskirja

Aino Kallaksen mestarivuodet : tutkimus hänen tuotantonsa päälinjoista ja taustasta 1922-1956 / Kai Laitinen. (Otava, 1995)

Aino Kallaksen maailmaa : kuusi tutkielmaa Aino Kallaksen vaiheilta / Kai Laitinen. (Otava, 1978)

Historia, halu ja tiedon käärme Aino Kallaksen tuotannossa / Kukku Melkas. (SKS, 2006)

- väitöskirja

Muita:

Aino Kallas : maailman sydämessä / Silja Vuorikuru. (SKS, 2017)

Kirjallisuuden naiset : naisten esityksiä 1840-luvulta 2000-luvulle / toimittaneet Riikka Rossi ja Saija Isomaa. (SKS, 2013)

- artikkeli: Kun metafora tulee lihaksi: Aino Kallaksen Sudenmorsiamen susi ja antropologinen kone / Lea Rojola

Aino Kallas : tulkintoja elämästä ja tuotannosta / toimittaneet Maarit Leskelä-Kärki, Kukku Melkas, Ritva Hapuli. (BTJ, 2009)

Vampyyrinainen ja Kenkkuniemen sauna / toim. Tapio Onnela (SKS, 1992)

- Muutama artikkeli Kallaksen Sudenmorsiamesta: uuden naisen uhkaava seksuaalisuus ja identiteetin rakentuminen

Kallaksen päiväkirjoista

Modernin lumo ja pelko : Kymmenen kirjoitusta 1800-1900-lukujen vaihteen sukupuolisuudesta (SKS, 2000)

Ajan taitteita : kirjallisuuskäsitys ja periodin murros suomalaisessa kirjallisuudessa / toimittanut Juhani Sipilä. (Helsingin YO:n KKL, 1995)

Ajan ulottuvuudet : Kotimaisen ja yleisen kirjallisuuden tutkielmia / Lauri Viljanen. WSOY, 1974)

Sovituksia:

Sudenmorsian : balladinäytelmä : viisi näytöstä / Aino Kallas

- näytelmäsovitus vuodelta 1937

Sudenmorsian / Tauno Pylkkänen

- Tauno Pylkkäsen radio-ooppera

- löytyy Yle Areenasta, äänitetty 1957.

Näiden lisäksi Sudenmorsian on sovitettu myös tanssiteokseksi. Elokuvaa siitä ei ainakaan toistaiseksi ole tehty.

Romaaneja

Ketunmorsian / Matti Larjavaara (Gummerus, 2010)

-romaani Sudenmorsianta tutkivasta kirjallisuudenopiskelijasta

Sudenveri / Jenny Kangasvuo (Teos, 2012)

- Sudenmorsian-vaikutteinen nuorten aikuisten fantasiaromaani