Otsikko
Olen gradun aihetta tuskaan asti miettivän sukulaiseni asialla. Hän tekee kulttuurihistoria pääaineena matkailuun suuntautuvan tutkielman, mutta ongelmana on…

Kysytty

Hei! Olen gradun aihetta tuskaan asti miettivän sukulaiseni asialla. Hän tekee kulttuurihistoria pääaineena matkailuun suuntautuvan tutkielman, mutta ongelmana on löytää hyvä alkuperäisaineisto, josta lähteä liikkeelle. Olisiko tiedossanne mitään "kirjasarjaa" tyyliin Isä Camillo -kirjat, joka liittyisi jollakin tavalla matkailuun, ajankohta mieluimmin 1900-lukua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuopion kaupunginkirjastosta löytyy kaksi bibliografiaa, joihin on koottu matkoja ja matkailua koskevaa kirjallisuutta. Näistä vanhempi, Auvo Hirsjärven teos Vieraita maita ja kansoja: maantieteellisen ja matkakirjallisuuden valikoima vuosilta 1931-1960 on ilmestynyt vuonna 1963. Teokset on jaoteltu maanosittain eri ryhmiin, lisäksi löytyy luettelo tutkimusmatkailijoiden elämäkerroista sekä erikseen teoslista esim. purjehdusta tai lentämistä koskevista kirjoista. Bibliografiaan on poimittu sekä kotimaista että ulkomaista kirjallisuutta. Birgitta Långbackan ja Laura Virkki-Kososen kokoamassa bibliografiassa Kotimaani maailma: kirjoja matkoista (1990) löytyy niinikään sekä suomalaisia että ulkomaisia teoksia. Mukana on matkakirjoja, muistelmia ja esseitä sekä romaaneja eri maanosiin kohdistuvista matkoista. Ritva Hapulilta on ilmestynyt vuonna vuonna 2003 teos Ulkomailla: maailmansotien välinen maailma suomalaisnaisten silmin. Kirjassa käsitellään suomalaisten naisten matkakertomuksia 1920-1930-luvuilta. Matkailua käsittelevää kirjallisuutta voi hakea myös suoraan Kuopion kaupunginkirjaston aineistotietokannasta osoitteessa http://kirjasto.kuopio.fi/. Hakuvaihtoehdoista valitaan tarkennettu haku. Mikäli tarkoitus on hakea ainoastaan matkailua käsitteleviä romaaneja, voi luokkakentässä rajata haun koskemaan vain kaunokirjallisuutta. Asiasanakenttään kirjoitetaan haluttu asiasana, esim. matkat, matkakertomukset, matkailu, matkailijat, matkakirjallisuus. Asiasanoja voi myös yhdistää ja-termillä, tällöin voi hakea vaikkapa tiettyyn maahan liittyvää matkakirjallisuutta (esim. matkat ja italia). Useampia matkailua käsitteleviä teoksia 1900-luvulta löytyy mm. seuraavilta kirjoittajilta: Juhani Aho (esim. teokset Minkä mitäkin Italiasta; Minkä mitäkin Tyrolista), Olavi Paavolainen (esim. Lähtö ja loitsu; Kolmannen valtakunnan vieraana, Paavolaisen paikat), Göran Schildt (runsaasti purjehdusaiheisia matkakirjoja) ja Mika Waltari (esim. Lähdin Istanbuliin, Matkakertomuksia, Yksinäisen miehen juna). Lisäksi Paul Theroux on kirjoittanut useita junamatkailua käsitteleviä teoksia. Maija Asunta-Johnston ja Peter Mayle ovat kirjoittaneet Unkariin ja Provenceen liittyvät elämäkerralliset kirjasarjat. Lawrence Durrell puolestaan on kuvannut teoksissaan matkojaan 1900-luvun Kreikkaan. Fiktiivisiä kirjasarjoja, jotka kuvaavat jonkin maan yhteiskuntaa ja kulttuuria, löytyy useita (esim. Donna Leonin Guido Brunetti –dekkarisarja sijoittuu Venetsiaan ja sen lähiympäristöön, Raija Orasen Palladium-sarja puolestaan kuvaa 1900-luvun alun Ranskaa, Naguib Mahfuz kirjoittaa Kairo-trilogiassaan Egyptistä jne. Edellä mainitut eivät kuitenkaan siis ole varsinaisia matkakirjoja.)