Olen etsinyt teosta, jossa joku henkilö esiintyy erittäin korkeamoraalisena, jopa yli-ihmisenä ja antaa häntä kohdanneet vääryydet anteeksi. Henkilön pitäisi…

Kysytty

Olen etsinyt teosta, jossa joku henkilö esiintyy erittäin korkeamoraalisena, jopa yli-ihmisenä ja antaa häntä kohdanneet vääryydet anteeksi. Henkilön pitäisi siis kokea suurta sortoa tai vääryyttä, mutta antaa tekijälle kauheudet ilomielin/itsestäänselvyytenä anteeksi. Mistä kirjasta löytäisin tällaisen henkilöhahmon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä on lista joistakin kirjoista, joissa saattaa esiintyä oikeantapainen henkilöhahmo. On tietenkin mahdoton sanoa, ovatko nämä henkilöt täsmälleen oikeanlaisia tutkimuksesi kannalta.
F.M. Dostojevski: Idiootti (ruhtinas Myskin)
Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla (räätäli Halme)
Lars Görling: 491 (opettaja)
Henning Mankell: Comedia infantil
Tommy Tabermann: Pelastaja
Michael Cunningham: Säkenöivät päivät
William Shakespeare: Kuningas Lear (Cordelia - ainakin näytelmän loppupuolella)
Sinulla ilmeisesti on jo tiedossa Markku Envallin kirja Nasaretin miehen pitkä marssi: esseitä Jeesus-aiheesta kirjallisuudessa.