Olen eläkkeelle siirtynyt lukion ranskan lehtori. Harkitsen opinnäytetyön tekemistä suomalaisen kirjallisuuden, ehkä Arto Paasilinnan teosten, käännöksiin…

Kysytty

Olen eläkkeelle siirtynyt lukion ranskan lehtori. Harkitsen opinnäytetyön tekemistä suomalaisen kirjallisuuden, ehkä Arto Paasilinnan teosten, käännöksiin liittyvästä näkökulmasta.

Onko teillä Tervolassa tietoa siitä, onko kaikki Arto Paasilinnan romaanit käännetty ranskaksi? Mitkä teokset teillä on kirjastonne Paasilinna-kokoelmassa?
Minulla on itselläni ainoastaan Hurmaava joukkoitsemurha (Petites suicides entre amis) ranskankielisenä , mutta en ole löytänyt mistään muita ranskan kielelle käännettyinä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kirjallisuuden seuran Suomen kirjallisuuden käännökset –tietokannan (http://dbgw.finlit.fi/kaannokset/) mukaan Arto Paasilinnalta on käännetty ranskaksi seuraavat teokset:

Elämä lyhyt, Rytkönen pitkä (La cavale du géomètre, kääntäjä Chalvin, Antoine)
Hirtettyjen kettujen metsä (La forêt des renards pendus, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Hirttämättömien lurjusten yrttitarha (Le potager des malfaiteurs …, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Hurmaava joukkoitsemurha (Petits suicides entre amis, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Jäniksen vuosi (Le lièvre de Vatanen, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Jäniksen vuosi (Le lièvre de Vatanen : résum... [osa teosta], käänt. Winand, J.)
Kylmät hermot, kuuma veri (Sang chaud, nerfs d'acier, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Kymmenen riivinrautaa : eroottinen farssi (Les Dix Femmes de l'industriel Rauno Rämekorpi, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Maailman paras kylä (Le cantique de l'apocalypse joyeuse : roman, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Onnellinen mies (Un homme heureux : roman, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Paratiisisaaren vangit (Prisonniers du paradis: roman, käänt. Chalvin, Antoine)
Ronkoteus: lentävä kirvesmies (Ronkoteus, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Rovasti Huuskosen petomainen miespalvelija (Le bestial serviteur du pasteur Huuskonen, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Seitsemän saunahullua suomalaista (Un guide du sauna pour un homme d'affairs, käänt. Crouzet, Marjatta
Crouzet, Michel)
Suloinen myrkynkeittäjä (La douce empoisonneuse, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Ukkosenjumalan poika (Le fils du dieu de l'Orage, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Ulvova mylläri (Le meunier hurlant : roman, käänt. Colin du Terrail, Anne)
Vapahtaja Surunen (Moi, Surunen, libérateur des peuples opprimés, käänt. Colin du Terrail, Anne)

Tervolan kirjastosta näyttäisi löytyvän ranskan kielellä ainoastaan teos Un homme hereux. Teoksia on mahdollista tilata kaukolainana muista kirjastoista. Kaukolainaus on maksullista.