Otsikko
Olen aina halunnut tietää miltä järvi, lampi tai joki näyttää tyhjänä. Millaiset pohjanmuodot on ja mitä pohjalla on. Haluaisin päästä katsomaan tuollaista…

Kysytty

Olen aina halunnut tietää miltä järvi, lampi tai joki näyttää tyhjänä. Millaiset pohjanmuodot on ja mitä pohjalla on. Haluaisin päästä katsomaan tuollaista. Imatrankoski tai Tammerkoski tyhjänä ei lohduta. Kuvia tietysti löytyy ehkä netistä. Mutta onko tiedossa Suomessa tehtyä tai tehtyä operaatiota järven tyhjennöksestä?

Vastaus

Vastattu

Suomessa on kunnostettu järviä kuivattamalla niitä väliaikaisesti osittain tai kokonaan, esim. Työtjärvi (Hollola), Haapajärvi (Lappeenranta) ja Pirttijärvi (Muhos). Utajärvellä sijaitseva Särkijärvi oli ensimmäinen kuivatettu järvi Suomessa. Kuivatusta alettiin valmistella syksyllä 2000 ja varsinainen tyhjentäminen aloitettiin helmikuussa 2001.
Lähde: Lehmijoki, Anne: Työtjärven kunnostussuunnitelma (pdf)

Aiheesta löytyy myös mm. Ylen artikkeli Hulkkianjärvi parani kuivatuksen avulla (Ilmarinen, 2013) ja Helsingin Sanomien artikkeli 10.5.2002 Tyhjennys pelasti Särkijärven: ranta-asukkaat tyytyväisiä parantuneeseen vedenlaatuun (Mainio, 2002).

1700-luvulta lähtien on tehty järvenlaskuja, joilla pyrittiin saamaan lisää maatalousmaata. Järvenlaskuista Elyn sivuilla: Järvien pintoihin ovat vaikuttaneet järvenlaskut, säännöstely ja luonnonvoimat