Olen 11-vuotias poika ja tykkään historiasta ja kuviksesta. mitä lyhyitä kirjoja voisin lainata. T:oskari

Kysytty

olen 11-vuotias poika ja tykkään historiasta ja kuviksesta.
mitä lyhyitä kirjoja voisin lainata.
T:oskari

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä esimerkkejä:

selkokirjoja
- Vaijärvi, Kari: Svarttis, hirveä merirosvo / Maijaliisa Dieckmann ; kuvittanut Heli Leino ; selkokielelle mukauttaneet Kari Vaijärvi ja Maijaliisa Dieckmann
- Rajala, Pertti: Kolme muskettisoturia / Alexandre Dumas ; selkokielelle mukauttanut Pertti Rajala
- Rajala, Pertti: Robinson Crusoe / Daniel Defoe ; suomennos: Samuli S. ; mukautus selkokielelle: Pertti Rajala ; [kuvitus: Taija Goldblatt]
- Rajala, Pertti: Kit Carsonin muuli : tarinoita Villistä lännestä / Pertti Rajala ; [kansi ja kuvat: Jari Petri Mattila]

muita kirjoja:
- Dieckmann, Maijaliisa: Svarttis-sarja (merirosvoaihe)
- Hirvonen, Hannu: Vikke saapasrenki (Vihreä varis-sarja)
- Kohonen, Laila: Taavitin puinen kissa (Vihreä varis-sarja)

Muita helppolukuisia sarjoja ovat esim. Keltanokka-sarja (jossa pisimmät sanat on tavutettu) ja Kirjava kukko-sarja. Kuvapainotteisia helppolukuisia sarjoja ovat esim. Lukukaveri, Lukuraketti, Lukupala, Hyppivä sammakko, Vikkelä virtahepo, Tähtilukija ja Ullakkokirjasto sekä Hauska matka.Niihin kuuluvia nimekkeitä voi selata Helmet-tietokannassa (www.helmet.fi).

Muita vinkkejä: Anders Jakobssonin ja Sören Olssonin Lasse-sarja on humoristista luettavaa 11-vuotiaille pojille, samoin Dav Pilkeyn Kapteeni Kalsari-sarja.