Otsikko
Nyt en sattuneesta syystä pääse pitkään aikaan lähikirjastoon käymään, joten kysyn siis teiltä ihan kirjoihin liittyvää asiaa tällä kertaa. Olenkohan mä nähnyt…

Kysytty

Nyt en sattuneesta syystä pääse pitkään aikaan lähikirjastoon käymään, joten kysyn siis teiltä ihan kirjoihin liittyvää asiaa tällä kertaa.

Olenkohan mä nähnyt unta, kun muistelen erästä kirjaa tai ehkä trilogiaa, joka liittyi jotenkin viime vuosituhannen vaihteeseen ja siinä esiintyi termi "kristallivuosi". Jotenkin siinä käsiteltiin päivää, kuukautta ja vuosilukua niin että numerot peilautuivat tms.

Kirjassa/sarjassa oli myös jonkinlaisena teemana ympäristöasiat, aavikoituminen, uskonnot, kansainvaellukset ja tämäntyyppiset kehitelmät. Kyseessä ei kuitenkaan ole Saraswatin hiekkaa, vaikka muuten oli aika ristoisomäkityylinen juttu.

Sitäkään en tiiä, olenko itse kehitellyt ajatuksen, että tämä olisi ollut trilogia, mutta joka tapauksessa tarina kattaa useamman vuosikymmenen. Ja jos en nyt vallan väärin muista, niin kirjoitusajankohta olisi jossain 1900-luvun loppuvuosina. Joskus kauan sitten oli Hesarin sivuilla semmoinen kirjansuosittelukysely, jossa pystyi haarukoimaan itselleen luettavaa erilaisilla kriteereillä, ja tämä ainakin tuli vastaan jos sanoi että haluaisi lukea mahdollisimman paksun kirjan.

Eli olenko mä nähnyt unta, vai mahtaisiko tällainen teos löytyä jostain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uneksimasi kirja saattaisi olla Olli Jalosen 813-sivuinen Yksityiset tähtitaivaat (Otava, 1999). Trilogia-ajatuksesi voisi olla peräisin siitä, että kirja on kolmen aikaisemmin julkaistun Jalosen romaanin  - Johan ja Johan (1989), Isäksi ja tyttäreksi (1990) sekä Elämä, ja elämä (1992) -  uudelleen järjestetty ja laajennettu laitos.

"Ajan kristalleja on kaksitoista. En minä niihin usko, eivät ne ole muuta kuin tavallisia päiviä vaan.

Niistä on alettu puhua vuosituhannen vaihtuessa ja niihin kahteentoista päivään on ennustettu tulevaksi vaikka mitä, kruunupäitten häitä ja salamurhia, maanjäristyksiä ja ikuista rauhaa, mutta sitten kun ensimmäinen niistä on mennyt ohi tammikuun kahdentenakymmenentenä vuonna 2001 ja toinen 2002-vuoden helmikuussa ja kolmas vuoden 2003 maaliskuussa eikä sen ihmeellisempää ole maailmassa sattunut, niin enää ei ajan kristalleista ole paljon lehdissä ja ruudussa ollut.

Ne ovat sellaisia erikoisia päivämääriä jotka voidaan kirjoittaa kahtena samanlaisena numerosarjana, niin kuin tammikuun kahdeskymmenes vuonna 2001 on 2001 2001. Niitä on vuosisatojen alussa kahtenatoista ensimmäisenä vuotena, jokaisena kristallivuotena yksi päivä." (s. 692)