Nykyään teksteissä törmää merkkeihin # ja @, joka jonkun sanan edessä. Merkkejä käytetään vastaavalla tavalla, kuin kirjainta e jonkun sanan edessä. Viittaako…

Kysytty

Hei
Nykyään teksteissä törmää merkkeihin # ja @, joka jonkun sanan edessä. Merkkejä käytetään vastaavalla tavalla, kuin kirjainta e jonkun sanan edessä. Viittaako kirjain e jonkun sanan edessä siihen, että joku asia on virtuaalinen? Mihin merkki # viittaa? Mitä # merkki tarkoittaa? Mihin @ merkki viittaa? Mitä merkki @ tarkoittaa? Merkki @ on sähköposteissa nimen ja osoitteeseen välissä, mutta mitä muita merkityksiä sillä on? Tulevatko merkit koodauksesta tms?

Vastaus

Vastattu

Merkkien # (hashtag) ja @ (at) käyttö on yleistynyt sosiaalisen median myötä.

Risuaita eli hashtag eli #-merkki viittaa aihetunnisteeseen, jonka avulla voi useissa sosiaalisissa medioissa kuten Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa löytää muiden julkaisujen pariin, joilla on sama aihetunniste. Esimerkiksi jos julkaisee kesäisen kuvan ja haluaa antaa sille aihetunnisteen #kesä2020, syntyy medioissa linkki, jota linkkaamalla pääsee näkemään muita kuvia ja julkaisuja, joilla on sama aihetunniste.

@-merkki eli entinen miukumauku tunnetaan yleisimmin nimellä at. Se tarkoittaa, että jokin on jossakin. Somessa julkaisuun voi vaikkapa merkitä, että @Vesilahti, mikä viittaa siihen, että julkaisun tapahtumat ovat Vesilahdessa.

Toinen @-merkin käyttötapa liittyy nimimerkkeihin vaikkapa Instagramissa. Helsingin kaupunginkirjaston Instagram-nimimerkki on kirjastohelsinki, ja se merkitään näin: @kirjastohelsinki.

Sanojen e-etuliite viittaa juurikin elektroniseen. Esimerkiksi e-palvelut ovat verkossa tapahtuvia palveluita, e-kirjat näytöltä tai älylaitteelta luettavia kirjoja ja niin edelleen.

Linkkejä:

Hashtag: https://lmsomeco.fi/blogi/mika-on-hashtag-eli-aihetunniste/

At-merkki: https://fi.wikipedia.org/wiki/@

e-etuliite: https://www.kielikello.fi/-/sahkoistava-e-kirjain