Otsikko
Nuorten- ja lastenkirjojen (julkaistu n, 50-70-luvun alussa) keräilijänä ja uudelleen lukijana vielä kysymys. Nyt on kyllä huonot tiedot tähän: äitini luki…

Kysytty

Nuorten- ja lastenkirjojen (julkaistu n, 50-70-luvun alussa) keräilijänä ja uudelleen lukijana vielä kysymys. Nyt on kyllä huonot tiedot tähän: äitini luki minulle kirjastosta lainattua kirjaa, kun olin ehkä 4-5 vuotias. En osannut itse vielä lukea. Mieleeni on jäänyt selkeä kuva tarinasta, jossa oli kevät. Varis raakkui ulkona ja vesi tippui räystäistä, aurinko paistoi. Pihalla oli lumiukko, joka sittemmin tarinan lopussa suli. Muistan tarkkaan nuo tunteet, kun pääsin ihan uuteen maailmaan ja surun lopussa, kun lumiukko suli. Kirja ei ollut paksu, ehkä 50-60-luvun tuotos, voisi olla kotimainenkin, mutta yhtä hyvin käännösteos.

Vastaus

Vastattu

Etsittyyn ajanjaksoon sopisi Jouko Sorvan Lumiukko tuli pihaan, mutta varista ei siitä kyllä löytänyt, vaikka siinä linnut varsin keskeisessä osassa ovatkin: varpusia, kyyhkysiä, tilhiä, jopa papukaija – vaan varista ei.

Muita ehdotuksia, kylläkin tuoreempia Franziska Stich Kiitos, kiltti lumiukko! ja Raymond Briggs Lumiukko.