Otsikko
Nouseeko ja laskeeko aurinko päiväntasaajalla aina samaan aikaan ja tekee kohtisuoran reitin zeniitin kautta?

Kysytty

Nouseeko ja laskeeko aurinko päiväntasaajalla aina samaan aikaan ja tekee kohtisuoran reitin zeniitin kautta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Göran Grimvallin kirjassa Miksi taivas on sininen? sivulla 13 sanotaan näin: "Päiväntasaajan tienoilla Aurinko nousee kohtisuoraan taivaanrannasta aamulla kello kuusi ja laskee kohtisuoraan taivaanrannan alle kaksitoista tuntia myöhemmin eli kello 18. Aikavyöhykkeet ja kesäajan käyttö voivat muuttaa kellonaikoja hieman, mutta päivän pituus ja yön pituus ovat aina kaksitoista tuntia."

Taulukko auringon nousu- ja laskuajoista eri maissa (http://www.gaisma.com/en/dir/001-continent.html) kertoo, että muutaman minuutin eroja kellonajoissa on. Ei kuitenkaan sen suurempia.

Lisätietoa aiheesta löytyy myös täältä: http://www.cso.caltech.edu/outreach/log/NIGHT_DAY/sunrise.htm

28 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Noh, aurinkohan ei ole täsmälleen zeniitissä päiväntasaajalla kuin kahdesti vuodessa: kevät- ja syyspäiväntasauksen aikaan. Koska Maan akseli on kallellaan, zeniittikohta seilaa vuoden mittaan kravun ja kauriin kääntöpiirien väliä riippuen siitä, onko pohjoinen vai eteläinen napa kallistunut aurinkoon päin kulloisellakin kiertoradan kohdalla. Mutta kellonaika on toki sama.

Vaikka Auringon sijainti taivaankannella vaihtelee Päiväntasaajallakin vuodenajan mukaan, niin päivän pituus pysyy Päiväntasaajalla aina lähes samana, koska Päiväntasaaja on pallomaisen planeetta Maan levein kohta, eikä joudu minkään muun planeetan osan varjoon. Näin asia ymmärtääkseni on.