Noin 20-vuotta sitten luin (muistaakseni) klassikkoa/tyttökirjaa (??), jossa otettiin tietty (??) kirja hyllystä, lausuttiin loru, ja kysyttiin mieltä…

Kysytty

Noin 20-vuotta sitten luin (muistaakseni) klassikkoa/tyttökirjaa (??), jossa otettiin tietty (??) kirja hyllystä, lausuttiin loru, ja kysyttiin mieltä askarruttava kysymys.
Muistan pläränneeni jotain kirjaa kirjaston hyllyjen välissä, kysynneeni kysymyksen ja lukeneeni vastauksen. Olin ensimmäistä kertaa raskaana, ja kysyin millainen lapseni tulee olemaan.
En kuolemaksenikaan muista tuota lähdettä, lorua tai kirjaa. Muistaisitteko te?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko kyseessä Susan Coolidgen klassikkokirja "Katy koulussa"?
Siinä tytöt leikkivät kokouksessaan peliä, missä kukin kirjoittaa paperilapuille sanan ja toiseen lippuseen kysymykseen. Nämä jaetaan kaikille osallistujille ja kaikki kirjoittavat runon mikä sisältää vastauksen kysymykseen ja ko. sanan.

Toinen mahdollisuus on ns. sormipaikka, missä etsitään vastausta ongelmaan Raamatusta. Eli avataan Raamattu sattumanvaraisesti ja toimitaan annetun sanan mukaan. En pysty varmistamaan nyt, mutta muistaakseni kirjassa "Kipinäkerhon tytöt" ( Inkinen Kirsti 1961) käytetään tätä tapaa, vaikka kerhon ohjaaja ei pidäkään sitä oikeana tapana lukea Raamattua.