New Orleans tuhoutui vuonna 2005 hurrikaani Katrinan jäljiltä syntyneen vedenpaineen ansiosta ja tulvamuurin murruttua. Jos yhdellä lauseella pitäisi kuvata…

Kysytty

New Orleans tuhoutui vuonna 2005 hurrikaani Katrinan jäljiltä syntyneen vedenpaineen ansiosta ja tulvamuurin murruttua. Jos yhdellä lauseella pitäisi kuvata New Orleansin tuhoa, minkä syyn laitan tuholle? Onko tuhosta vastuussa viimekädessä Katrinan aiheuttama vedenpaine, vai tulvamuurin heikkous?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katrinan synnyttämät hyökyaallot yhdessä poikkeuksellisen syvän matalapaineen kanssa synnyttivät muurinmurtajamaisen nousuveden, jota kova aallokko pahensi. Tämä hengenvaarallinen vesiseinä teki suurimman osan tuhosta. Kun se osui matalaan rantaan, se nousi maalle ja murskasi kaiken tieltään. Koska rannikko on niin tasainen ja jokien ja kanavien halkoma, aalto työntyi syvälle sisämaahan.

Jopa 7,6 metriä korkea hyökyaalto nousi rantavallien yli, jotka on rakennettu suojelemaan matalalla sijaitsevaa kaupunkia. Samaan aikaan 4,6 metriä korkea hyöky eteni laivaliikenteen käyttämää rannikon sisävesireittiä pitkin. Sieltä se eteni suoraan New Orleansin sydämeen kaupunkia halkovia juoksutuskanavia myöten. Vyöryessään pengerrysten yli vesi alkoi samalla kaivaa niiden perustuksia, kunnes ne sortuivat ja tulvavedet pääsivät syöksymään kaupunkiin.

New Orleansin tulvantorjunta oli riittämätöntä. Tulvavallien suunnittelussa ei ollut huomioitu äärimmäisiä myrskyjä - ne oli rakennettu kestämään pahimmillaan 2. luokan hurrikaaneja - ja usein niihin oli käytetty heikkoja rakennusmateriaaleja. Jotkut valleista kestivät, mutta monien perusta oli aivan liian heikko - maa penkereiden alla oli epävakaata ja niitä tukevia teräslevyjä ei ollut upotettu tarpeeksi syvälle. Ongelmaa pahensivat yllämainitut kuljetuskanavat, kuten MR-GO (Mississippi River - Gulf Outlet), joka on rakennettu toimimaan "moottoritienä" laivoille New Orleansin ja Meksikonlahden välillä. Se toimi pikatienä myös hyökyaalloille ja tämä erinomainen väylä toi valtavat määrät vettä suoraan keskelle New Orleansia.

Vesi aiheutti valtaosan tuhoista, mutta valtavan vedenpaineen ohella tulvantorjunnan riittämättömyydellä oli merkittävä vaikutus vahinkojen laajuuteen. Yhtä ainoata viimekätistä vastuullista on perin vaikeata osoittaa, kun kyseessä kuitenkin oli monen tekijän yhteisvaikutus: vedenpaine, tulvantorjunnan puutteet, kanavat, joita pitkin tulva-aalto pääsi esteettä etenemään kaupunkiin.

Lähde:
Hirmumyrsky Katrina : vuosisadan katastrofi tuhoaa New Orleansin. - Teoksessa Kun luonto näyttää voimansa. Valitut palat, 2008