Nanny Still on tehnyt lasista sarjaa Tupru ja Kehrä. Miten ne eroavat toisistaan?

Kysytty

Nanny Still on tehnyt lasista sarjaa Tupru ja Kehrä. Miten ne eroavat toisistaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tupru- ja Kehrä-sarjat tosiaan muistuttavat toisiaan suuresti. Tuprun tuotanto aloitettiin ilmeisesti vuonna 1974, ja Kehrä aloitti sen "seuraajana" 1977.

Ilmeisesti sarjojen huomattavin ero on kuvioinnin pinnan rakenteessa. Tupru-sarjan pinta on ns. karkeampi ja urat syvempiä, kun taas Kehrän urat ovat matalampia. Astioissa on muitakin pieniä eroja, esim. Tupru-lautasien reuna on taittuvampi verrattuna ylöspäin kaartuvaan Kehrään.

Linkin takana on Designlasi-sivuston käyttäjien kommentteja, jotka saattavat auttaa erottamaan sarjojen astiat toisistaan: http://www.designlasi.com/forum/tupru-kehra

Kuvia kysesistä astioista ja tietoa niiden tuotantovuosista löytyy esim. kirjasta Nanny Still : design 45 anni (1996). Myös kirja Riihimäen lasi (2008) saattaa olla avuksi.

16 ääntä

Kommentit

Kiitos suuresti vastauksesta. Molempi löytyy kaapista