Otsikko
Näkövammainen isäni, 91, pyysi välittämään tämän kysymyksen: "Opiskelin lapsena pianonsoittoa Lammilla 1931-34. Opettaja oli Lammin seurakunnan kanttori…

Kysytty

Näkövammainen isäni, 91, pyysi välittämään tämän kysymyksen:
"Opiskelin lapsena pianonsoittoa Lammilla 1931-34. Opettaja oli Lammin seurakunnan kanttori Ilmari Hahtola. Tietojeni mukaan hän muutti Lammilta syntymäkaupunkiinsa Iisalmeen. Olisin kiinnostunut tietämään, löytyykö hänestä mitään lähempiä tietoja. Sain Lammilta kirjan 'Lammin kirkko: seurakunnan vaiheita', mutta siinä Hahtolaa ei mainittu."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paljon lisätietoa lähteistämme ei löydy, mutta ainakin seuraavat:

Ilmari Hahtola, syntynyt 10.8.1905

suorittanut kirkkomusiikkitutkinnon Helsingissä 1931

Iisalmemn maaseurakunnan kirkkomuusikoksi 1936, vuoden 1970 alussa maa- ja kaupunkiseurakunta yhdistettiin, tuolloin seurakunnan 2. kanttoriurkuriksi

kuoli 29.1.1971

Anja Tsokkisen teokessa

Iisalmen kaupungin historia 1930-1969

kerrotaan, että hän on sodan jälkeen johtanut ainakin Iisalmen rautatieläisten kuoroa, varmaan muitakin ryhmiä.

Yllämainitut lyhyet tiedot on kerätty matrikkelista

Suomen teologit ja kirkkomuusikot 1974

sekä Kirkon kalenteri -vuosikirjoista.

Todennäköisesti vuoden 1971 iisalmelaislehdistä ja Kirkkomusiikkilehdestä voisi löytyä muistokirjoituksia.