Näkeekö jostain, mistä kappaleista koostuvat (Helismaan ja kumppaneiden) Uutta ja vanhaa -parodiapotpurit? Erityisesti mietin, mikä on levytyksen ”Uutta ja…

Kysytty

Näkeekö jostain, mistä kappaleista koostuvat (Helismaan ja kumppaneiden) Uutta ja vanhaa -parodiapotpurit? Erityisesti mietin, mikä on levytyksen ”Uutta ja vanhaa 15 - Tyttö ja kulkuri” loppuvalssi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt sellaista lähdettä, jossa kaikkien Toivo Kärjen ja Reino Helismaan "Uutta ja vanhaa" -sikermien kappaleet olisi lueteltu. Sikermät, joita on yhteensä 32, koostuvat lyhyistä pätkistä, joista osa on Kärjen sävellyksiä, osa muita sävelmiä. Helismaa käytti osittain alkuperäisiä sanoituksia, mutta kirjoitti myös uusia tekstejä. Esimerkiksi osan 15 "Tyttö ja kulkuri" -valssisikermän viimeisen valssin melodiana on kuullun perusteella M. D. Tomnikovskin säveltämä "Taikayö", mutta sanoitus on uusi. Se alkaa: "Ei se käy ei sitten millään".

Kaikkien 32 sikermän sanat sisältyvät Kullervon (eli Tapio Lahtisen) toimittamien "Toivelauluja" -vihkosten osiin 15-28 ja 34 (Fazerin musiikkikauppa, 1954-1958). "Uutta ja vanhaa 15" -sikermän sanoitus sisältyy osaan 24. Sanoitusten yhteydessä ei kerrota, mihin sävelmään ne on tehty. Toivo Kärki on merkitty sovittajaksi ja Reino Helismaa sanoittajaksi.

Lähde:

Kärki, Kalervo: Sydämeni sävel : Toivo Kärki ja hänen musiikkinsa (Mediapinta, 2015, s. 339-340)

Tamara Hramova ja Justeeri (eli Kauko Käyhkö): Uutta ja vanhaa 15 YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=76rrohMm16Q