Otsikko
Näin jossain jotta Lennart Vapaavuoren kirja Salmikämpän pojat olisi voittanut jonkun nuorten kirjan palkinnon vuonna 1952. Nyt en löydä mistään tuota tietoa…

Kysytty

Näin jossain jotta Lennart Vapaavuoren kirja Salmikämpän pojat olisi voittanut jonkun nuorten kirjan palkinnon vuonna 1952. Nyt en löydä mistään tuota tietoa. Eli kysynkin onko kyseinen kirja voittanut tämän, tai jonkin muun, kirjallisuuspalkinnon.

Vastaus

Vastattu

Salmikämpän pojat sai keväällä 1952 Nuorten kirjan palkinnon.

Vuonna 1946 perustettu Nuorten kirja ry (nykyään Suomen nuorisokirjailijat ry) on pyrkinyt parantamaan lastenkirjailijoiden toimintaedellytyksiä myöntämällä kirjallisuuspalkintoja ja järjestämällä apurahoja. Ensimmäisen palkintomäärärahan yhdistys sai WSOY:lta vuonna 1946 ja sen turvin sai alkunsa vuosittain parhaasta nuorisoromaanista jaettava Topelius-palkinto. Seuraavana vuonna Nuorten kirjan käytössä oli myös Valistukselta saatu määräraha. Otava liittyi palkintorahojen lahjoittajien joukkoon 1950 ja Tammi 1955. Näin syntyneen palkintojärjestelmän puitteissa yhdistys kykeni vuosittain jakamaan 3-4 palkintoa parhaista lasten ja nuorten kirjoista. Lennart Vapaavuoren kirja oli yksi tämän järjestelmän puitteissa palkituista kirjoista.

Nuorten Kirja 10-vuotias. HS 8.10.1956