Otsikko
Muutimme uuteen kotiin. Mikä ötökkä lajitovereineen möngertää seinillä ja katonrajassa?

Kysytty

Muutimme uuteen kotiin. Mikä ötökkä lajitovereineen möngertää seinillä ja katonrajassa?

Vastaus

Vastattu

Kuvien perusteella kyseessä voisi olla riesakuoriaisen toukka. Tässä linkki Ympäristökeskuksen ja Helsingin kaupungin tekemään hyvään kodin tuholaisesitteeseen, jossa on kuvat kodin hyönteisistä:

https://www.hel.fi/static/ymk/esitteet/tuholaisesite.pdf

Lisätietoa riesakuoriaisesta:

https://vieraslajit.fi/lajit/MX.193675

5 ääntä

Kommentit

Hei!
Meillä myös samoihin aikoihin viimevuosina ilmestyi ko. ötököitä kattoon ja seinien rajaan. Taistelimme niitä vastaan myrkyillä ja imuroimalla aamuin illoin niitä mutta mikään ei tehonnut. Keksimme sitten asentaa kattoon seinän ja katon rajaan kaksipuolista teippiä mahdollisimman löysästi niin että ötökät pääsivät teipin alle ja jäivät teppiin kiinni. Jouduimme uusimaan saman pariin kertaan koska teippiin tarttui varmasti tuhansia ötököitä. Loppukesästä niiden esiintyminen viimein loppui.
Ötökkä on todennäköisesti tupsutuhatjalkainen. Voisin laittaa kuvan torjunnasta halutessasi.