Otsikko
Musliiniverho ja karttuuniverho, mitä ne ovat?

Kysytty

Musliiniverho ja karttuuniverho, mitä ne ovat? Kirjasta Rikos ja rangaistus, suomentanut Juhani Konkka.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Musliini ja karttuuni ovat kankaita.

Musliini on ohutta ja pehmeää, palttinasidoksista villa- tai sekoitekangasta. Sen uskotaan olleen alun perin Irakin Mosulista peräisin olevaa silkkikangasta. Nykyään sitä tehdään monista raaka-aineista. Se on koostumukseltaan laskeutuvaa ja läpikuultavaa ja siitä valmistetaan esimerkiksi juhlapukuja.

Karttuuni on painettua pellava-, tai puuvillakangasta. Koostumukseltaan se on paksua, tiivistä ja jäykkää.

Lähteet:

Boncamper, Irma: Tekstiilioppi: kuituraaka-aineet 2004

Kielitoimiston sanakirja, 2. osa 2006

Sivistyssanakirja WSOY, 2001

Suomen käsityön museo: http://www.craftmuseum.fi/kansallispukukeskus/sanasto.htm