Museoviraston kirjastosta lainaamassani " Otavan kuvallisessa kuukauslehdessa" n:o 5 vuodelta 1912 on mielenkiintoinen artikkeli: Naantali puolivuosisataa…

Kysytty

Museoviraston kirjastosta lainaamassani " Otavan kuvallisessa kuukauslehdessa" n:o 5 vuodelta 1912 on mielenkiintoinen artikkeli: Naantali puolivuosisataa sitten ( kirj. A.M. Tallgren ).
Artikkelin päälähteenä on mainittu " turkulainen kimnasisti, sittemmin vankilasaarnaajana kuollut Adolf Lindman, joka tammikuussa v.1840 oli kotiopettajana Naantalissa raatimies Lindströmin perheessa". Artikkelin mukaan Adolf Lindman kuvaa Naantalin elämää " päiväkirjamuistelmissaan, jotka on säilytetyt Turun kaupungin kirjastossa".
Eli sata vuotta sitten päiväkirjat olivat Turun kaupungin kirjastossa. Omat juureni ovat vahvasti 1800-luvun Naantalissa ja sen ajan arkikuvaukset olisivat minulle erittäin arvokkaita.
Eli kysymykseni: Mitkä ovat ne kanavat, joiden kautta saattaisin vielä löytää Adolf Lindmanin mm. Naantalia koskevat päiväkirjamuistelmat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adolf Lindman onkin ehtinyt tehdä monenmoista. Kirjastossamme vietetään 150-vuotisjuhlaa tänä vuonna ja Lindmanin nimi on mukana kirjastomme historiassa: hän toimi Kansankirjaston kirjastonhoitajana 1874.
Suomen kansallisbiografian artikkelin
http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/6214/
mukaan suurimman osan Lindmanin historiallisista muistiinpanoista ja muista papereista lunasti Turun kaupunki, ja ne talletettiin 1960-luvulla Turun maakunta-arkistoon. Siellä aineistoa pitäisi olla runsaat kaksi hyllymetriä.
http://www.arkisto.fi/arkistolaitos/maakunta-arkistot/turun-maakunta-ar…
Tiettävästi kirjastossamme on enää vain Lindmanin julkaistua aineistoa, ei käsikirjoituksia.