Mul ajan tummentama kupari kymmen penninen (vuosi 1915) mis reikä keskella,, mut tausta on ihan silee,,, syy moiseen ilmiöön

Kysytty

moi.
mul ajan tummentama kupari kymmen penninen (vuosi 1915) mis
reikä keskella,, mut tausta on ihan silee,,, syy moiseen
ilmiöön

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuosina 1941-1943 lyötiin kuparista 5- ja 10-pennisiä ja vuosina 1943-1945 raudasta 10-pennisiä, joissa oli reikä keskellä. On arveltu, että reikä on tehty rahaan metallin säästämiseksi, mutta ilmeisesti ensisijainen syy on ollut keino erottaa nämä rahat saman kokoisista 25- ja 50-pennisistä. Reiällisiä rahoja on käytetty 1900-luvun alkupuolella useissa Euroopan maissa. Jo muinoin, yli 2000 vuotta sitten, Kiinassa oli reiällisiä rahoja. Tällöin rei'ittäminen liittyi kuitenkin perinteeseen, joka liittyi rahojen kuljettamiseen nauhaan pujotettuna. (Lähde: Talvi, Suomen rahat, 1993, s. 90)

Lähteiden mukaan vuoden 1915 kolikoita ei kuitenkaan ole rei'itetty. Kuvia kolikoista vaikkapa tältä kolikot.com-sivulta:

http://www.kolikot.com/markat/10p

Syytä vuoden 1915 kolikon rei'ittämiseen ei siis löytynyt.