Muistelen, että ystäväni sai mieluisana lahjana joskus 80 luvu alkupuolella Paksuhkon teoksen jossa oli Eino Leinon runoja runsaasti, kentie kaikkikin. Etsin…

Kysytty

Muistelen, että ystäväni sai mieluisana lahjana joskus 80 luvu alkupuolella Paksuhkon teoksen jossa oli Eino Leinon runoja runsaasti, kentie kaikkikin. Etsin teoksen kansikuvaa kuvakirja muistelmiin.

Kiitos
Kalevi

Vastaus

Vastattu

Helmet-tietokannasta löytyivät seuraavat 80- ja 70-luvulla ilmestyneet Eino Leinon runojen kokoomateokset:

Sata kauneinta runoa.  Toimittanut Hannu Mäkelä. 1989. Otava 213 s.
Kodin suuret klassikot. Eino Leino 1. Koonnut Marja-Liisa Nevala. Weilin & Göös, 1989. 274 s.
Kodin suuret klassikot: Eino Leino 2. Eino Leino runot 2. Weilin & Göös, 1989. 266 s.
​​​​Vapauden vartio : valikoima vuosilta 1915 - 1926. Alea-kirja, 1989 152 s.
Eino Leinon suuri runokirja. Toimittanut Marja Kapari. WSOY 1. p. 1982. Runot 1. Otava, 1985. 748 s.
Runot 2. Otava, 1985. S. 749-1510
EIämän koreus: valikoima runoja. Toimittanut Hannu Mäkelä,. Otava, 1984. 487 sivua
Laulun lapsi : valikoima runoja. Toimittanut Hannu Mäkelä. Otava, 1983. 427 sivua
Laulu onnesta : valikoima Leinon rakkausrunoja. Otava, 1980. 240 sivua
Hymyilevä Apollo :valikoima Leinon runotuotannosta. Otava. 1. p.  1973. 156 sivua.

Näin vanhojen kirjojen kansikuvat eivät valitettavasti näy Helmetissä eikä näitä kokoomateoksia ole haettavissa myöskään Kirjasammon kansikuvahaussa. Jos tunnistat oikean kirjan kansikuvasta, alkuun voi yrittää Googlen kuvahakua. Hitaampi tapa on tietysti etsiä kirjat kirjastosta ja tunnistaa niistä se oikea.  Kirjojen kansikuvat ovat tekijänoikeuslain piirissä, mutta jos kirjasta ottaa itse kuvan niin, että kuvassa näkyy muutakin kuin kansikuva, kuvaa voi käyttää.