Muistanko väärin, että joku renesanssin kuvanveistäjä löi työkalulla patsastaan ja sanoi jotakin kuolematonta?

Kysytty

Muistanko väärin, että joku renesanssin kuvanveistäjä löi työkalulla patsastaan ja sanoi jotakin kuolematonta?

Vastaus

Vastattu

Useat lähteet kertovat, että Michelangelo tuhosi vasaralla oman Firenzen Pietà -veistoksensa (tunnetaan myös nimellä Duomo Pietà) työstettyään sitä kahdeksan vuotta. Tutkijoiden mukaan kyseessä oli turhautumisen ilmaus, mutta verkkolähteet eivät kerro, liittyikö veistoksen tuhoamiseen jokin tietty repliikki tai lentävä lause. Michelangelon sitaatteja on kerätty lukuisille verkkosivustoille, esimerkiksi Michelangelo.org.

Artland Magazine

100 Swallows

Wikipedia (en) Artikkelin viitteissä paljon kirjallisia lähteitä.