Muistan nähneeni 1990-luvulla televisiosta amerikkalaisen äänellisen mustavalkoelokuvan (1940-50-luvulta?) ja olen yrittänyt vuosia selvittää mikä elokuva oli…

Kysytty

Muistan nähneeni 1990-luvulla televisiosta amerikkalaisen äänellisen mustavalkoelokuvan (1940-50-luvulta?) ja olen yrittänyt vuosia selvittää mikä elokuva oli kyseessä.

Elokuvasta muistan seuraavaa. Monietninen lapsijoukko menee tutkimaan hylätyksi luultua kartanoa / isoa taloa kaupungin laidalla. Käy kuitenkin ilmi että talossa asuu mielenvikainen(?) aikuinen mieshenkilö (viikset, vaaleat kiharat hiukset ja pukeutuu tummaan), joka alkaa pelotella lapsia. Kartano on täynnä seinän sisässä kulkevia salakäytäviä, joita pitkin kulkien mies vaanii ja pelottelee lapsia. Yhdessä vaiheessa mies huijaa lapset laskeutumaan tikapuita pitkin kellariin ja nostaa tikapuut pois, niin että lapset jäävät kellariin nalkkiin. Ennen tätä mies on kaapannut yhden lapsista ja on vienyt tämän kartanossa sijaitsevaan majapaikkaansa, joka muistuttaa keittiötä. Majapaikassaan mies tarjoilee kaappaamalleen lapselle näkymättömästä kanasta/kalkkunasta koostuvan aterian. Lapsi ei aluksi suostu syömään miehen tarjoilemaa näkymätöntä ruokaa, mutta kun mies tiedustelee lapselta että "eikö ruoka maistu?" lapsi pelästyy ja alkaa kiireenvilkkaa aterioimaan näkymätöntä ateriaansa. Ruokailussa kaikki aterimet ja lautaset olivat oikeita, mutta lautasillaan itsessään ei ollut mitään.

Mikähän elokuva mahtaa olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Näiden hyvien tuntomerkkien perusteella kyseessä voisi olla todennäköisesti Robert F. McGowanin vuonna 1929 ohjaama lyhytelokuva "Moan & Groan, Inc."

Elokuva on nähtävissä DailyMotion-palvelussa.

Lisätietoja myös elokuvan englanninkieliseltä Wikipedia-sivulta.