Otsikko
Muistan minäkin lukeneeni ja mukan doren? kuva. Olisiko tarkempaa viitettä Grimmin sadut ovat julmia. Muistan mummilassa lukeneeni yhden, jossa tyttö meni…

Kysytty

Hei
muistan minäkin lukeneeni ja mukan doren? kuva. Olisiko tarkempaa viitettä

Grimmin sadut ovat julmia. Muistan mummilassa lukeneeni yhden, jossa tyttö meni viemään lämpimäisiä jonnekin. Vastaan tuli suuri lätäkkö, jossa hän ei halunnut pilata uusia kenkiään. Tyttö laittoi lätäkköön astinkiveksi leivän ja astuttuaan sille upposi helvettiin, jossa häntä piinattiin mitä kamalimmin tavoin.

Sadun opetus kaiketi oli, että turhamaisuus on syntiä ja leipää tulee kunnioittaa.

Vastaus

Vastattu

TEKIJÄ    Andersen, H. C.
TEOS    Kootut sadut ja tarinat. 2 / suom. Maila Talvio ; kuvat V. Pedersenin ja L. Frölichin ; Hans Christian Andersen
Julkaisutiedot    Porvoo : WSOY, 1951
ULKOASU    364 sivua : kuvitettu

"Tyttö joka astui leivän päälle" ei ole Grimmiä, vaan tämän karmaisevan tarinan on kertonut H.C.Andersen. Kuvitus vetää vertoja

Doren helvettikuville, mutta on on V.Pedersenin ja L. Frölichin kuvitustöitä.

Tarina löytyi ainakaan tänään (19.8.2023) ihan kokonaisena, tosin ilmen kuvia, netistä, sadun nimellä.