Otsikko
Muistan lukeneeni vuosia sitten jostain lukemattomista Wittgensteinia käsitelleistä kirjoista, että Wittgenstein kommentoi eläessään lyhyesti myös…

Kysytty

Muistan lukeneeni vuosia sitten jostain lukemattomista Wittgensteinia käsitelleistä kirjoista, että Wittgenstein kommentoi eläessään lyhyesti myös taloustieteitä tai markkinateoriaa. Kyseessä oli hyvin lyhyt kommentti, eikä Wittgensteinin työssä juuri koskaan esiinny talouden kysymyksiä. En kuollaksenikaan muista missä maininnan näin.

Onko mitään mahdollisuutta tietää mistä kommentin löytäisi, tai mitä se sisälsi?

Vastaus

Vastattu

Suoraa vastausta kysymykseen ei löytynyt, mutta joitain johtolankoja kyllä.

Wittgenstein tunsi taloustieteilijöitä kuten John Maynard Keynesin ja Piero Sraffan. Sraffan kanssa hän tiettävästi keskustelikin usein, joten on täysin mahdollista, että hän on kommentoinut myös taloustieteitä. Heidän suhdettaan käsittelee esim. Amartya Sen artikkelissaan Sraffa, Wittgenstein, and Gramsci.

Wittgensteinin teoksia löytyy tietokannasta Wittgenstein Source. Tietokannasta etsimällä ei löytynyt vastausta kysymykseesi, mutta oikealla saksankielisellä hakusanalla jotain relevanttia voi toki löytyä.