Muistan lapsuudestani Porvoon ranta-aittoja esittävän värikkään maalauksen (en muista oliko se öljymaalaus vaiko esim. guassi), joka oli singneerattu A ja W…

Kysytty

Muistan lapsuudestani Porvoon ranta-aittoja esittävän värikkään maalauksen (en muista oliko se öljymaalaus vaiko esim. guassi), joka oli singneerattu A ja W kirjaimilla, jotka olivat kyseisessä taulussa toistensa päällä. Kyseisen taulun omistajilla oli useita tunnettujen suomalaisten taiteiljoiden maalauksia, esim. Ruokokoski, Heiska, Enckell, Kamppuri, mutta kuka mahtaa olla tuo A W -kirjainten taiteilija?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tunnetuimmat tällaiset maalaukset ovat Albert Edelfeltin, jonka signeerauksissa toisinaan E oli W:n näköinen (”Porvoo Linnanmäeltä”, ”Aihe Porvoonjoelta”, ”Porvoonjoessa uivia poikia”), mutta voisiko taulun omistaja olla tietämätön, että tekijä on Edelfelt?
Myös suomalainen merimaalari Alexander Wilhelms (1886-1972) saattaisi olla kyseinen tekijä.
Yksiselitteisen vastauksen saa parhaiten Valtion taidemuseosta Ateneumista p., 09- 173 361, jossa hyvin luultavasti tiedetään, kuka taiteilija signeerasi teoksensa tuolla tavoin