Muistan lapsuudestani lastenkirjan, tosin en muista kenen kirjoittama tai tarinaakaan sen koommin. Mutta se liittyi jotenkin uniin. Sen kuvitus oli jännittävä,…

Kysytty

Hei,
muistan lapsuudestani lastenkirjan, tosin en muista kenen kirjoittama tai tarinaakaan sen koommin. Mutta se liittyi jotenkin uniin. Sen kuvitus oli jännittävä, siellä oli erilaisia unihahmoja, esim lentävää kalaa yms. Se oli ehkä sävyiltään suht tummahko..Olen lukenut kirjaa 80-luvun lopulla, ehkä 90-luvun alulla. En tiedä voisiko kyseessä olla Kristiina Louhen kuvittama teos. Muistan vain että kuvitukset tekivät minuun syvän vaikutuksen ja olisi mukava löytää tämä kirja käsiin uudestaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen välisen tietolistan välityksellä tarjottiin seuraavia teoksia:

Hannele Huovin kirja Seitsemän unta, jossa on Kristiina Louhen tummasävyinen kuvitus.

Eeva Tikan satukirjat, esim. Majatalo Pimeä Kuu, Virranhaltijan salaisuus, Yön lintu ja Siivetön

Stefan Mählqvistin kirja Tule minun yöhöni, tule minun uneeni

Nelimarkka, Riitta, Iso ja Pieni universumissa : Was it a dream = uniko se oli. 2., uud. p., Helsinki : Tammi, 2009. - 40 s.

Unienahmija./ Michael Ende (teksti) ja Angela Fuchshuber (kuv.)
suom. Kaija Pakkanen. Weilin+Göös. 1987.

Milena Lukesová, Jussi ja kalat.

Maurice Sendakin kirja Hassut hurjat hirviöt.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

ei se kyllä valitettavasti ollut mikään noista...Pinnistelin muistiani ja muistelisin nyt että siinä oli tyttö (ellei poika) päähahmona ja sitten siinä oli vielä jokin valkea otus, jolla oli vähän peikkomainen tukka. Lienee aika mahdoton löytää se kuvakirja näillä perusteilla :)

Lisää ehdotuksia:
Nelimarkka, Riitta, Iso ja Pieni universumissa : Was it a dream = uniko se oli. 2., uud. p., Helsinki : Tammi, 2009. - 40 s.

Unienahmija./ Michael Ende (teksti) ja Angela Fuchshuber (kuv.)
suom. Kaija Pakkanen. Weilin+Göös. 1987.

Milena Lukesová, Jussi ja kalat.

Vähän myöhässä tulee ehdotus, mutta entä Jaana Lapon Kurnau ja Kamaluu? Kuvitus on Outi Markkasen. Päähenkilö on yötä/pimeää pelkäävä Siiri, jota ilmestyy auttamaan Kurnau-kissa - kylläkin lakritsinmusta eikä valkea. Iltaisin, kun Siirin pitäisi nukahtaa, huoneessa alkaa lennellä kaikenlaisia mielikuvitushirvityksiä.

Kaikki muistikuvasi viittaavat vahvasti Maurice Sendakin klassikkoon Hassut hurjat hirviöt (Where the Wild Things are), joka mainittiin jo varsinaisessa vastauksessa. Siinä Max joutuu (unessa) peikkomaisten "hirviöiden" saarelle, jotka tekevät hänestä kuninkaan. Lentokalojakin kohdataan matkalla, ja kuvitus on tummahko. Tässä kuvia teoksesta Googlen kuvahaulla: Jouduimme poistamaan toimituksessa suoran linkin, koska se painoi piiloon sivun oikean reunan; http://www.google.fi/ valitse kuvahaku ja käytä hakusanoja Maurice Sendak Where the wild things are. Toimitus