Muistan lapsen lukeneeni runoa, joka alkaa sanoilla: Olettekos kuulleet uutista tätä, että Afrikan maassa on hirmuinen hätä?... Mistä kirjasta löytäisin tähän…

Kysytty

Muistan lapsen lukeneeni runoa, joka alkaa sanoilla: Olettekos kuulleet uutista tätä, että Afrikan maassa on hirmuinen hätä?...
Mistä kirjasta löytäisin tähän sanat+

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo löytyy mm. Arvilyn (Arvid Lydecken) kirjasta Lumipyry Afrikassa ja kirjasta Hopoti hoi: lastenrunoja isoäidin ajoilta.

10 ääntä

Kommentit

Minä muistan tuosta runosta alun:
Ootteko kuulleet uutista tätä
Afrikan maassa on hirmuinen hätä?
Taivaasta jotakin valkoista lankee
jokainen jäsen on jäykkä ja kankee.
Mitä se on, ei sitä tiedä.
Ei sitä ihmiset, eläimet siedä.
Siinä on hätä ja siinä on hoppu,
Tuleeko tästä nyt maailmanloppu.

Mutta en muista loppua. Voisko saada koko runon?
Kiitos

Kameli kauheaan katarriin suistuu,
nuhaan ja lentsuun Afriikka luistuu.

Siihen loppui minun tietoni. Runo on nyt ajankohtainen, kun Afrikassa taas satoi lunta, viimeksi kuukemma 40 v sitten. Ispiroikohan silloinen lumisade tämän runon ?

Muistaisiko joku tämän Arvilyn runon jatkoa:
Tänä vuonna Afrikassa marakatit kerran
telefoonilaitoksesta kuulivat sen verran,
että jspa jostain vainen pitkän langan pätkän saa,
niin se lanka äänen voisi kauas kauas kujettaa.

Tuumivat ja aprikoivat, oispa hauska juttu.
Toisillensa juttelisi ystävä ja tuttu. Loppuosa jää puuttumaan.