Muistan kuulleeni, että joskus Suomessa säädettiin laki, jossa määriteltiin kaikki protestanttiset uskonyhteisöt Suomessa sallituiksi paitsi että…

Kysytty

Muistan kuulleeni, että joskus Suomessa säädettiin laki, jossa määriteltiin kaikki protestanttiset uskonyhteisöt Suomessa sallituiksi paitsi että luterilaisella kansankirkolla pidettiin vielä ikään kuin monopoliasema luterilaiseen kirkkouteen, siis ei vielä sallittu kansankirkon ulkopuolisia luterilaisia kirkkoja Suomessa. Muistanko oikein ja jos kyllä, milloin tuo laki säädettiin?

Vastaus

Vastattu

Hei,

vastaukseni perustuu lähinnä Pekka Leinon kirjaan Kirkko ja perusoikeudet sekä muutamaan muuhun tutkimukseen.

Viittaamasi laki on vanha.

Jo vuonna 1869 säädettiin kirkkolaki, joka sisälsi osittaisen uskonnonvapauden tunnusmerkistöä. Tämä laki antoi evankelisluterilaisen kirkon jäsenelle muodollisen mahdollisuuden erota kirkosta liittyäkseen toiseen kirkkokuntaan. Kirkkolain yhteydessä kumottiin lisäksi vuodesta 1726 asti voimassa ollut säädökset, jotka olivat kieltäneet herätysliikkeiden kokoontumiset.

Todennäköisesti tarkoitat kuitenkin vuoden 1889 niin sanottua eriuskolakia. Tämä laki antoi evankelisluterilaisen kirkon lisäksi muille protestanttisille kirkkokunnille mahdollisuuden rekisteröityä uskonnollisiksi yhdyskunniksi. Lisäksi laki antoi 21- vuotiaille kansalaisille mahdollisuuden erota yhdestä protestanttisesta kirkkokunnasta liittyäkseen toiseen.

Ilmeisesti pitkään Suomessa kuitenkin hyväksyttiin rekisteröidyiksi uskonnollisiksi yhdyskunniksi vain evankelisluterilainen ja ortodoksinen kirkko sekä babtistiset ja metodistiset seurakunnat. Vasta vuoden 1922 uskonnonvapauslain jälkeen muut uskonnolliset yhdyskunnat alkoivat järjestyä. Wikipedian artikkeli Suomen tunnustuksellisen luterilaisen kirkon perustamisesta sisältää hyvää selostusta tästä asiasta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_tunnustuksellinen_luterilainen_kirkko

Jo ennen tätä – vuoden 1919 hallitusmuodon mukaan – luterilaista kirkkoa oli alettu pitää uskonnollisena yhteisönä muiden joukossa (83 pykälä).