Otsikko
Muistan joskus lapsuudessa (ehkä 1990 tai 2000-luvulla) nähneeni tv-ohjelman, jossa esiintyi työtön henkilö, joka oli suorittanut ilmeisesti näyttötutkintoina…

Kysytty

Muistan joskus lapsuudessa (ehkä 1990 tai 2000-luvulla) nähneeni tv-ohjelman, jossa esiintyi työtön henkilö, joka oli suorittanut ilmeisesti näyttötutkintoina useita kymmeniä perus-, ammatti- ja/tai erikoisammattitutkintoja - eikä ollut siitä huolimatta työllistynyt (ehkä tutkinnot kertoivat myös oppilaitoksen vääristyneistä tavoitteista ja koulutuksen laadusta). Onko saatavissa tietoa, kuka tämä henkilö oli ja kuinka paljon hän oli tutkintoja suorittanut?

Aiheeseen liittyen kysyisin vielä siitä, onko saatavissa tietoa,
- kenellä on eniten Suomessa suoritettuja toisen asteen tutkintoja ja
- kenellä on eniten Suomessa suoritettuja alempia ja ylempiä korkeakoulututkintoja?

Henkilöiden nimien lisäksi (tai niiden sijasta) "ennätysten tekijöiden" suorittamien tutkintojen kappalemäärät riittävät.

Kiitos avusta.

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen tutkintorekisteri sisältää tietoja tutkinnon suorittaneista. Tutkintorekisterin perustana on vuoden 1970 väestölaskennassa kerätyt tutkintotiedot, joita päivitetään vuosittain. Henkilöiden nimiä ei tietosuojasyistä paljasteta, ja ennätysten tekijöiden suorittamien tutkintojen kappalemäärätkään eivät valitettavasti ole yksiselitteisesti laskettavissa rekisterin pohjalta. Samalle henkilölle on esimerkiksi voitu aikoinaan merkitä tutkinnoksi myös erillisten osaamisalojen suorittaminen. Lisäksi rekisterin varhaisimmat tiedot suoritetuista tutkinnoista eivät ole yksiselitteisesti tulkittavissa.

0 ääntä

Kommentit

MInäkin muistan kyseisen ohjelman. Pikemminkin 90-luvulta (tai aikaisemmin), kuin 2000-luvulta. Ettei vain olisi ollut jotain Hannu Karpon ohjelmia? Taisi kaverilla olla siihen aikaan jonkinlainen ennätys tutkinnoissa, jotain sadan-parinsadan luokkaa peräti. Jos jossain olisi vanhoja Karpon ohjelmia katsottavissa, niin voisi löytyä niistä.