Muistaako kukaan mistä tämä "Tikko Tokko - muutun pieneksi kuin mikko" vanha lausahdus on peräisin? (joku lasten kirja tai elokuva tms.) Jäänyt vaivaamaan kun…

Kysytty

Muistaako kukaan mistä tämä "Tikko Tokko - muutun pieneksi kuin mikko" vanha lausahdus on peräisin? (joku lasten kirja tai elokuva tms.) Jäänyt vaivaamaan kun pyörinyt päässä jo pitkään.. :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja, jossa kyseinen loru esiintyy on nimeltään Nisse Naskali muuttaa kaupunkiin. Siinä poika ystävystyy hiiren kanssa, muuttaa itsensä pieneksi ja menee hiiren luokse kylään. Taikasanat menivät näin: "Taikasanat tokko tikko, tulen pieneksi kuin Mikko".

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Nakke lehdessä oli sarjakuva tytöstä ja Mikko -nimisestä hiirestä. Seikkailuja varten tyttö kutisti irsensä sanomalla: Silmät suljen lujasti, toivon oikein kovasti, taikasanat tokko tokko tikko, tulen pieneksi kuin Mikko.