Otsikko
Muistaako kukaan, mikä oli Turmiolan Tommin "kunnollisen kaverin" nimi?

Kysytty

Muistaako kukaan, mikä oli Turmiolan Tommin "kunnollisen kaverin" nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turmiolan Tommi niminen alkoholin kiroista kertova vihkonen ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1858.
Teosta suunnitteli toimikunta, jossa oli jäsenenä Suomen 1800-luvun johtavia kulttuurivaikuttajia.
Kirjoittajaa ei tiedetä. Kuvat piirsi Alexandra Frosterus-Såltin. Esikuvana on ehkä ollut englantilaisen George Cruickshankin vihkoset The Bottle ja Drunkard´s children.
Uudempia versioita ovat Turmiolan Tommin elämäkerta:kuvilla selitetty. Seinäjoen sarjakuvaseura.1983.
Kairimo, Jorma: Turmiolan Tommi: draamallinen sarjakuva. 1991. TTT-Kellariteatteri.1991.

Kuvia Turmiolan Tommin elämästä löytyy myös mm. osoitteista
http://www.stakes.fi/neuvoa-antavat/tapahtumat/T_Tkuvakooste.htm
http://www.raitis.fi/materiaalia/ohjelmia.shtml

Suomen kansan elämään vaikuttaneen teoksen päähenkilö on Tommi ja teoksen nimi Turmiolan Tommi.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kiitos vastaajalle!

tässä vielä lisätietoa... molemmat George Cruikshank'in vihkoset:

a) "The Bottle" (1847) ja tämän jatko-osa
b) "Drunkard´s children. A Sequel to the Bottle" (1848)

olivat sisällöltään hyvin samanlaisia kuin Turmiolan tarina. Molemmat Cruikshank'in tarinat olivat tasan kahdeksalla koko sivun kuvalla kerrottu kuten vastaava suomalainen versio.