Otsikko
Muistaako joku runon: Emojänis tuli pyrynä metsänrajaa, kun poikineen isä teki talvimajaa jne. Muistin, että olisi Kailas, mutta en ole varma.

Kysytty

Muistaako joku runon: Emojänis tuli pyrynä metsänrajaa, kun poikineen isä teki talvimajaa jne. Muistin, että olisi Kailas, mutta en ole varma.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymäsi runon tekijää on tiedusteltu palvelustamme aiemminkin. Lauri Pohjanpään runon nimi on Jänikset ja se sisältyy kokoelmaan Uusi kevät ja muita runoja (1917). Runo löytyy myös Pohjanpään valikoimakokoelmasta Kaipuu ylitse ajan (Valitut runot 1910-1954).

Löydät aiemmat vastauksemme Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistosta. Kirjoita hakusanoiksi "Pohjanpää Lauri" ja "runot".

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx

8 ääntä

Kommentit

Pitäjän kansakoululaisille pidettiin vuosittain yhteiset "henkiset kilpailut". Yleisöksi pääsi kulloisenkin järjestäjäkoulun väki. Runonlausuntasarjassa taisi olla Emojäniksiä enemmän kuin muita runoja yhteensä.
"Henkinen", erotuksena urheilukilpailuista.