Moron, sellaista, kun muistelen 50 lukua jolloin kaupan pihalla oli paljon silakkalaatikoita, tyhjät ja osassa silakoitakin vielä. Muistelisin niissä olleen…

Kysytty

Moron, sellaista, kun muistelen 50 lukua jolloin kaupan pihalla oli paljon silakkalaatikoita, tyhjät ja osassa silakoitakin vielä. Muistelisin niissä olleen kiiltäviä "haarniskallisia", siis kilpimäisiä otuksia ehkä 5-8cm pitkiä, elivät vielä.
Niitä oli aika paljon laatikoissa ja ainoat mitä olen löytänyt netistä lähinnä saman laisia on Kilkki jokin siiran suku, olisko kuitenkin tällainen vai onko muitakin, kuva lähinnä sitä

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on ollut aika varmasti kilkki. Kilkit ovat raadonsyöjiä ja iskevät kiinni verkkoon takertuneisiin kaloihin. Näin ne kulkeutuvat kalojen mukana myös kalatukkuihin ja -kauppoihin.

Kannatta kokeilla verkossa olevaa Luontoportin lajitunnistusta. Palvelussa voit hakea Suomen luonnosta löytyviä lajeja mm. niiden ulkomuodon perusteella. Tässä Luontoportin tietopaketti kilkistä:
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/itameri/kilkki