Moro! mulla on kaksi mattoa lattialla, ja ne molemmat ovat alkaneet kääntyä rullalle. Tämä on tapahtunut yhtäkkiä yllättäen ilman mitään syytä. Laitoin painoa…

Kysytty

moro! mulla on kaksi mattoa lattialla, ja ne molemmat ovat alkaneet kääntyä rullalle. Tämä on tapahtunut yhtäkkiä yllättäen ilman mitään syytä. Laitoin painoa maton päälle yöksi, jonka jälkeen matto suoristui noin puoleksi tunniksi, jonka jälkeen se rullaantui taas. Isoäitini sanoi että näin matoille käy, ei osannut kertoa että miksi. Miksi näin siis tapahtuu? Ja mikä on paras keino suoristaa matto, pysyvästi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Matot rullautuvat tai niiden reunat käpristyvät usein siksi, että maton reunaan osuu tai sitä jatkuvasti hankaa jokin. Maton materiaali vaikuttaa myös rullautuvuuteen. Jos nämä syyt puuttuvat, on vaikea keksiä syytä ilmiön yhtäkkiseen ilmaantumiseen.

Mattoja voi yrittää suoristaa kääntämällä ne pidemmäksi aikaa toisinpäin, teippaamalla mattoteipillä lattiaan, kostuttamalla (jos materiaali sallii) ennen painon päälle asettamista, silttämällä (jos materiaali sallii) höyrysilitysraudalla tai ompelemalla alapuolelle kovikkeen. Nämä vinkit löytyvät mattotalo Helman ja Kysy mammalta -blogista:

https://blog.helma.fi/2014/06/03/apua-matonreuna-kapristyy/

http://kysymammalta.blogspot.fi/2010/02/matto-puhdistus-hoito-ja-pesu.h…