Kangasalan kirkkoharjun näkötornin historiaa

Kysytty

Morjes!

Kysymykseni koskisi Kangasalan kirkkoharjun näkötornin historiaa. Kävin paikalla tässä taannoin ja itseä jäi mietityttämään sellainen asia, että tornin alaosassa on siipirakennus, joka vaikuttaa siltä, että sillä ei ole mitään virkaa, ja se on lukittu ja ikkunatkin laudoitettu (kuva: https://www.google.fi/maps/uv?hl=fi&pb=!1s0x468f1e3bba07609b%3A0x607cea…). Olisikohan Teillä vastausta siihen, mikä tuon alaosan siiven käyttötarkoitus on?

Vastaus

Vastattu

Kirkkoharjun näkötornin 1930-luvun alussa toteuttaneen Heikki Tiitolan rakennustoimiston työselityksen mukaan siipirakennus on alun perin tehty kahvilatoimintaa varten. Aikanaan harjulla on ollut myös VPK:n rakennuttama ja ylläpitämä tanssipaviljonki ja näkötornin läheisyydessä sijaitsi erillinen ravintolarakennus. Kirkkoharjulla vietetyt lippu- ja palokuntajuhlat olivat vielä 30-40-luvuilla Kangasalan kesien kohokohtia. Vuoden 1961 jälkeen tanssipaviljongilla ei ollut enää mitään toimintaa, ja vuonna 1967 Kirkkoharjun rakennukset purettiin näkötornia lukuun ottamatta.

- Raine Raitio, Oksalla ylimmällä : katsaus Kangasalan näkötornien historiaan