Montako yhdyntää (ihmisten välisiä) on käynnissä maapallolla juuri nyt? (Tai sillä hetkellä kun vastaatte, tai keskimäärin kerrallaan?)

Kysytty

Montako yhdyntää (ihmisten välisiä) on käynnissä maapallolla juuri nyt? (Tai sillä hetkellä kun vastaatte, tai keskimäärin kerrallaan?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kukaan ei voi tällaista tilastolukua tietää - eivät edes Kysy kirjastohoitajhalta -palvelun asiantuntijat - ja siihen on useita eri syitä.

Ensimmäinen on se, että käytännöllisesti katsoen kaikissa kulttuureissa sukupuoliyhdynnät kuuluvat tiukasti yksityisyyden piiriin, joten niitten tarkkaa lukumäärää ei edes teoriassa tutkita eikä tiedetä (en itse usko, että esimerkiksi vakoilujärjestö NSA:kaan vielä pystyy tilastoimaan kansalaisten seksiaktien määrää, ellei puhuta kännykän välityksellä tapahtuvasta toiminnasta - kokonaan eri asia on, vaivautuuko NSA laskemaan puhelinseksiaktien lukumäärää).

Toinen syy tällaisen tiedon puuttumiseen on asian intiimi luonne: vaikka jossain maissa kuten Suomessa pyritään tilastoimaan määriä ja taajuuksia, on epäuskottavaa, että kyselyillä globaalisti saataisiin erityisen luotettavaa tietoa. Jotkut ilmoittajat liioittelisivat ylöspäis, jotkut alaspäin. Monissa kulttuureissa jo ajatus tällaisen asian tiedustelemisesta saati tulosten julkistamisesta olisi äärimmäisen nolostuttavaa.

Kolmas - mielestäni sekin aika ilmeinen syy - on tällaisen tiedon suhteellinen merkityksettömyys. Yhteiskunnallisesti voi olla mielekästä tietää karkealla tasolla, kuinka paljon aikaa ihmiset käyttävät seksuaaliseen toimintaan (esimerkiksi "2,7 tuntia viikossa"), mutta koska yhdyntä olisi vain osa kokonaisuudesta, tällaisistakaan luvuista ei saataisi kysyjän kaipaamalla tarkkuudella yhtään mitään. Kysyjän hakemalla tiedolla yksinään ei tekisi mitään, koska se ei kertoisi mitään ilman mahdollisuutta ajalliseen vertailuun (esimerkiksi 20 vuotta sitten). Luku voisi olla vaikka 575 278 123 tai jotain muuta, mutta entä sitten? Muutoksen vertailussakin olisi mieltä vain, jos monista eri tekijöistä johtuvat tavanomaiset ja toistuvat määrälliset vaihtelut suodatettaisiin pois. Kun maailman väestömäärä on koko ajan kasvanut, myös yhdyntöjen määrän voi olettaa olevan jatkuvassa kasvussa, joten lähinnä luku yhdyntöjä per henkilö voisi olla järkevä.

Suomen kaltaisessa maassa tutkitaan jopa seksuaalikäyttäytymistä joiltakin osin. Väestöliiton FINSEX-hankkeessa on yhtenä osa-alueena "yhdyntätrendit". Nämä otantatiedot (nekään eivät siis ole tosiaikaista tarkkuusfaktaa, siihen ei Suomessakaan pystytä) saattavat kiinnostaa kysyjää, joten laitan linkin tähän (http://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/seks…), vaikka tulos - yhdyntämäärät ovat laskussa - ei ole lähelläkään kysyjän kaipaamaan numeraalista tietoa edes kansallisella tasolla. Yhdyntämäärät vaihtelevat eri ikäryhmissä, miehillä ja naisilla, tuoreissa ja pidemmissä parisuhteissa jne valtavasti.

Sekin kannattaa muistaa, että maapallon eri kulttuureilla voi olla toisistaan poikkeavia määritelmiä sille, mikä on "ihmisten välinen yhdyntä". Kattaako se kysyjällä kaikki mahdolliset tekniset variaatiot vai pelkästään sellaiset molemminpuolisesti vapaaehtoiset toimet, joiden seurauksena voisi olla munasolun hedelmöityminen? Lasketaanko sekä hetero- että homoseksuaaliset aktit? Kysymyksiä voisi jatkaa pitkään, mutta lopputulos on silti sama, kysyjää kiinnostavaa tietoa ei ole saatavana. Matemaattisesti orientoitunut voi suomalaisten keskimääräisistä luvuista tehdä oletuksia koskemaan koko maailman väestöä, mutta siinäkin puhuttaisiin vain oletuksista, ei faktasta.

Heikki Poroila