Montako prosenttia Suomen asukkaista asui autonomian aikana Uudenmaan läänissä sen jälkeen kun se perusteettiin 1831? Tässä on kyse vuosista 1831-1917. …

Kysytty

Montako prosenttia Suomen asukkaista asui autonomian aikana Uudenmaan läänissä sen jälkeen kun se perusteettiin 1831? Tässä on kyse vuosista 1831-1917.

Ensimmäisissä eduskuntavaaleissa vuonna 1907 Uudenmaan läänin vaalipiristä valittiin 23 kansanedustajaa. Vaalipiirin koko oli 23 edustajaa 1907-1916 pidetyissä vaaleissa. Tämä viittaa siihen että läänissä asui 11,5 prosenttia Suomen asukkaista. Viimeisissä autonomian ajan vaaleissa 1917 Uudeltamaalta valittiin 25 edustajaa. Tämä tarkoittaisi 12,5 prosenttia.

Onko aikaväliltä 1831-1907 tietoja Uudenmaan läänin asukasmäärästä ja sen osuudesta Suomen suuriruhtinaskunnan asukkaista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt tietoa vuodelta 1831 asti, mutta vuonna 1840 Uudenmaan läänin asukkaiden osuus on ollut 10,4% koko Suomen suuriruhtinaskunnan väestöstä, eli 150 000 asukasta. 1800-luvulla Uudenmaan alue on ollut suunnilleen kolme kertaa tiheämmin asuttu kuin muu Suomi keskimäärin ja 1900-luvulle tultaessa Uusimaa oli jo kymmenisen kertaa tiheämmin asuttu verrattuna muuhun Suomeen. 1900-luvun alussa Uudenmaan läänin väestön osuus koko Suomen väestöstä on ollut yhdeksäsosa eli noin 11% eli 281 000 asukasta.

Lähteet:

Suomen tilastollinen vuosikirja 1932 - Doria

Suomen tilastollinen vuosikirja 1936 - Doria

Uudenmaan maakunta – Wikipedia

Lukuvinkkejä:

Suomen väestö (2007)

Finlandia : Otavan iso maammekirja. 1, Uusimaa (1983)

Zacharias Topelius: Maakuntien Suomi. 1 (1998)