Montako kuukautta on passin oltava voimassa kun lomailee Kreikassa?

Kysytty

Montako kuukautta on passin oltava voimassa kun lomailee Kreikassa?

Vastaus

Vastattu

Suomen kansalaine tarvitsee Schengen alueella matkustaessaan koko matkan ajan voimassa olevan matkustusasiakirjan. Periaatteessa siis kotiinpaluupäivään asti voimassa oleva passi riittää. Kohdemaa saattaa vaatia asiakirjalle pidempää voimassaoloa ja pian vanhentumassa olevasta asiakirjasta voi olla haittaa esim. valuutanvaihdossa tai muussa virallisessa asioinnissa.

"Suomen kansalaisella täytyy yleensä olla mukana passi, kun hän poistuu Suomesta. Viranomainen ei yleensä tarkista matkustusasiakirjaa, kun liikut Schengen-maiden välillä. Sinun on kuitenkin pidettävä mukana voimassa olevaa kussakin jäsenmaassa hyväksyttyä matkustusasiakirjaa, eli passia tai uudenmallista henkilökorttia.

Huomaa, että kuljetusyhtiöt saattavat kuitenkin tarkastaa matkustusasiakirjastasi henkilöllisyytesi sisärajaliikenteessä. Sisärajaliikenteellä tarkoitetaan Schengen-maiden välistä liikennettä.

Schengen-alueeseen kuuluvat seuraavat maat: Alankomaat, Belgia, Espanja, Islanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro."

"Jos olet Suomen kansalainen, voit käyttää matkustusasiakirjana passin sijasta poliisin myöntämä kuvallista henkilökorttia tai sähköistä henkilökorttia, kun matkustat Suomesta seuraaviin maihin:
Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tshekki, Unkari ja Viro.

Huomioi, että voit käyttää henkilökorttiasi matkustusasiakirjana vain, jos kortissasi on matkustusoikeus. Ajokortti ei ole henkilökortti." Linkki Raja.fi

Matkatoimistot suosittelevat käyttämään matkustusasiakirjana passia, joka on voimassa vähintään 3 kuukautta matkan jälkeen. esim. Linkki Tjäreborg, Linkki Aurinkomatkat, Linkki Kreikkaan.net

Embassies net sivustolla suositellaan 6 kuukauden voimassaoloa. Linkki sivustolla

Uskoisin matkatoimistojen suositusta 3 kk matkanjälkeisestä voimassaolosta.

7 ääntä

Kommentit

"voit käyttää henkilökorttiasi matkustusasiakirjana vain, jos kortissasi on matkustusoikeus." Tuore kokemus: henkilökorttiin sisältyy automaattisesti matkustusoikeus. Olisin halunnut korttia uusiessani sellaisen, joka kelpaa kotimaassa postissa, pankissa jne. jolloin sormenjälkireissu poliisilaitokselle ei olisi ollut välttämätön. Ei semmoista "kotimaankäytön" korttia myönnetä.