Otsikko
Montako kertaa yksi kirjaston kirja keskimäärin lainataan? Onko jotain arvioita esim. kaunokirjallisuuden lainoista loppuun kuluneista kirjoista tai kirjoista…

Kysytty

Montako kertaa yksi kirjaston kirja keskimäärin lainataan? Onko jotain arvioita esim. kaunokirjallisuuden lainoista loppuun kuluneista kirjoista tai kirjoista jotka on muista syistä poistettu valikoimasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaasan kaupunginkirjaston lainaustilastoista ei ikävä kyllä pysty saamaan tarkkaa vastausta kysymykseen. Kokemukseni perusteella kaunokirjoja voi yleensä lainata n. 100 kertaa, usein kyllä ylikin, mutta 200 lainauskertaa on jo aika harvinaista.

Kirjojen sidosasu vaikuttaa asiaan, mm. pokkariversiot eivät kestä likikään niin kauaa lainauskelpoisina kuin kovakantiset kirjat. Kirjoja poistetaan myös muista syistä kuin huonokuntoisuuden vuoksi. Kysyttyjä kirjoja tilataan monta kappaletta ja kun suurin kysyntä on mennyt ohi, voidaan ylimääräisiä kappaleita poistaa, vaikka niiden lainausmäärät eivät olisikaan kauhean korkeita. Poistettuja laitetaan myyntiin, jos ne ovat hyväkuntoisia.