Monta eri kansalaisuutta Suomessa asuvalla henkilöllä voi olla samaan aikaan, onko vaikutusta onko esim. yksi EU-n ulkopuolinen kansalaisuus ja kaksi EU…

Kysytty

Monta eri kansalaisuutta Suomessa asuvalla henkilöllä voi olla samaan aikaan, onko vaikutusta onko esim. yksi EU-n ulkopuolinen kansalaisuus ja kaksi EU-kansalaisuutta, menettääkö toisen EU-maan kansalaisuuden jos saa Suomen kansalaisuuden?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalaisuuslaissa (359/2003) http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030359?search%5Btype%5D=pi… säännellään niistä edellytyksistä, joiden nojalla henkilö saa, säilyttää tai menettää Suomen kansalaisuuden.

Kansalaisuuslaissa ei ole nimenomaista mainintaa kaksoiskansalaisuudesta (monikansalaisuudesta), mutta laissa ei myöskään ole säännöksiä monikansalaisuuden rajoittamisesta. Lähtökohtaisesti Suomi siis hyväksyy monikansalaisuuden. Kaikki valtiot eivät kuitenkaan hyväksy monikansalaisuutta kuten Suomi.

Suomen lainsäädännön lisäksi siis on otettava huomioon, että myös toisen valtion lainsäädäntö vaikuttaa kaksois/monikansalaisuuden saamiseen, säilyttämiseen ja menettämiseen. Se, onko jokin valtioista EU:n jäsen, ei sinänsä vaikuta asiaan.

Asiaan ei siis ole yksiselitteistä vastausta. Asuminen Suomessa ei sinänsä vaikuta siihen, kuinka monta kansalaisuutta henkilöllä on tai voi olla. (Toinen asia on, että Suomen perustuslain yksilöön kohdistuvat perusoikeudet koskevat kaikkia Suomessa asuvia.)

Maahanmuuttovirasto http://www.migri.fi/
vastuuvirastona päättää kansalaisuuslain nojalla kansalaisuuden saamisesta ja menettämisestä.