Otsikko
Mökiltämme varastettiin kauan sitten tavaraa, myös veljeni (oppi)koulun lukukirja, luultavimmin 1950-luvulla painettu; ainakin tuolloin käytettiin koulussa…

Kysytty

Hei! Mökiltämme varastettiin kauan sitten tavaraa, myös veljeni (oppi)koulun lukukirja, luultavimmin 1950-luvulla painettu; ainakin tuolloin käytettiin koulussa. Ensimmäinen tarina oli Teuvo Pakkalan Mahtisana (Stiiknafuulia). Mukana myös juttu vammaisesta Väinö-veljestä, Puti-hevosesta, satu kuninkaasta ja kuningattaresta , jonka veljen noita muutti kauriiksi sekä ylihemmotellusta prinssistä (?). Onko mitään mahdollisuutta jäljittää mikä kirja tuo oli, jotta voisi etsiä antikvariaateista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ajankohtaan sopisi 1950-luvulla ilmestynyt E. A. Saarimaan toimittama kaksiosainen Oppikoulun lukukirja. Valitettavasti kirjan 1. osasta ei kuitenkaan löydy mainitsemiasi tarinoita. Mahtisana-novelli on Lukutunnin kirjassa (osa 3), mutta se on ilmestynyt vasta 60-luvulla. Tietäisiköhän joku lukijoista, mistä kirjasta tässä on kyse?