Otsikko
MOIKKA OLIKO VEHOLLA HÄMEENLINNASSA MYYMÄLÄ JA KOSKA

Kysytty

MOIKKA OLIKO VEHOLLA HÄMEENLINNASSA MYYMÄLÄ JA KOSKA

Vastaus

Vastattu

Vuonna 1939 perustettu autoliike Veho avasi ensimmäisen Helsingin ulkopuolisen toimipisteensä Kouvolaan, jota seurasivat Tampere ja Pori vuonna 1965 sekä Rauma vuonna 1966. Hämeenlinnan Veho avattiin ilmeisesti joskus kuusikymmenluvun loppuvuosina. Vuonna 1970 Veho joka tapauksessa jo toimi Hämeenlinnassa. Teoksessa: Suomen kauppa ja teollisuus kuvina, osa III vuodelta 1970 todetaan Hämeenlinnan Vehosta näin:

”OY VEHO AB, Hämeenlinnan konttori, Raatihuoneenkatu 20, Hämeenlinna.

Yhtiö on perustettu v. 1939 ja sen pääkonttori on Helsingissä. Toimitusjohtaja ekonomi Tor Kumlin, varatoimitusjohtaja agronomi Sten Jansson. Yhtiöllä on Hämeenlinnassa Austin, Mercedes-Benz, Unimog ja Auto-Unionin autojen myyntiedustus sekä huoltokorjaamo. Huoltokorjaamo sekä varaosa-, rengas-, polttoaine- ja tarvikemyynti ovat Kaurialan teollisuusalueella Uhrikivenkatu 14-16:ssa. Siellä ovat myös kahvio ja vaihtoautojen myynti. Sivuliike sijaitsee Valkeakoskella.”

Vuoden 1971 puhelinluettelon mukaan Vehon konttori oli edelleen Raatihuoneenkadulla, vaihtoautomyynti osoitteessa Eino Leinon katu 39 ja korjaamo Uhrikivenkadulla entisessä osoitteessa. Myöhemmin toiminta näyttää keskittyneen kokonaan Uhrikivenkadulle.

Vuoden 1992 puhelinluettelossa yrityksen nimenä on Veho Keskus-Autola ja  v. 1993 Veho Uhrikivenkadun auto Oy. Vuoden 1994 puhelinluettelossa on edelleen hakusanana Veho, mutta siitä viitataan Auto Starckjohann-nimiseen yritykseen ja v. 2002 viittauksen kohteena on Länsi-Auto.

Lähteitä:

Historia - Veho

Suomen kauppa ja teollisuus kuvina, osa III : Hämeen lääni, Kymen lääni, Mikkelin lääni, 1970.

Karusuo, Kalevi, "Fiude" : sata vuotta helsinkiläistä autokauppaa, 2004.

Hämeenlinnan puhelinluettelot 1971-2002.

Vehosta on ilmestynyt myös 50-vuotishistoriikki, jota ei ole Hämeenlinnan kirjastoissa.

Ukkola, Jukka, Veho 50. [Helsinki] : [Veho] 1989. (59 s.)