Otsikko
Moikka, kysyisin mitä sukunimi Prähky merkitsee tai mitä tietoja siitä löytyy...

Kysytty

Moikka, kysyisin mitä sukunimi Prähky merkitsee tai mitä tietoja siitä löytyy...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Harvinaista nimeä (tietoa yleisyydestä voi hakea Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelusta https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1) Prähky ei löydy kattavimmasta sukunimiemme historiaa esittelevästä hakuteoksesta

Sukunimet / Pirjo Mikkonen. - Uud. laitos. - Otava, 1980.

Olettaisin kuitenkin, että nimi on karjalaista alkuperää. Teoksen

Karjalan kielen sanakirja 4 : =-P / toim. Raija Koponen...ym. - Suomalais-ugrilainen seura, 1993.

mukaan prähky tarkoittaisi 'ähkiminen', 'voihkiminen', vastaava teonsana on mm. prähkeä 'ähkiä', 'voihkia'.

Mikäli nimi on karjalainen, sillä on ilmeisesti slaavilainen (venäläinen) tausta.