Bangladesh - uhkia ja riskejä

Kysytty

Moikka! Hei, olisi kysymyksessä tälläinen kun että millaisia uhkia ja riskejä kohdistuu bangladeshiin? Muita kuin monsuunikauden aiheuttamia tulvia? Maa kun tuntuu olevan yksi rauhattomimmista, vaikkei siellä mitään sisällissotia olekaan, niin mitkä tekijät sen aiheuttaa sitten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsin hyvän uhka- ja riskikartoituksen Bangladeshistä saa tutustumalla Ulkoministeriön maata koskevaan matkustustiedotteeseen.

Bangladeshin epävarma ja jännittynyt poliittinen tilanne on heikentänyt lain ja yleisen järjestyksen noudattamista. Mielenosoitukset ja muut levottomuudet ovat mahdollisia. Väkivaltainen ääriuskonnollinen liikehdintä on lisääntynyt, samoin ulkomaalaisiin kohdistunut rikollisuus. Tiestö on huonokuntoista, liikennesääntöjä ei noudateta ja onnettomuuksia sattuu paljon. Bangladesh kärsii toistuvista luonnonkatastrofeista - monsuuniajan tulvien lisäksi voi esiintyä pyörremyrskyjä ja maanjäristyksiä. Sairaanhoito ei ole länsimaisella tasolla, ja onnettomuustapauksissa voi olla vaikea saada apua.

https://um.fi/matkustustiedote/-/c/BD

Hyvä yhteenveto Bangladeshin yhteiskunnallisista oloista löytyy YK-liiton Globalis-sivustolta.

Itsenäisen Bangladeshin lyhyttä historiaa ovat muokanneet vallankaappaukset ja pääministerien murhat. Maan politiikkaa hallitsevat jatkuvat konfliktit kahden suurimman puolueen välillä (Bangladesh Nationalist Party, Awami League). Puolueiden poliittiset erot ovat pieniä, ja valtataistelua leimaavat ennen kaikkea poliitikkojen henkilökohtaiset pyrkimykset. Poliittiset murhat, uhkailu, väkivalta ja lahjonta ovat osa maan jokapäiväistä todellisuutta. Arkielämän turvattomuus tekee väestön elämän epävarmaksi ja monet kokevat poliisinkin uhkana turvallisuudelleen.

http://www.globalis.fi/Maat/Bangladesh

Bangladeshin ylitsepääsemättömiksi luonnehdittuja poliittisia, taloudellisia ja sosiaalisia vaikeuksia valottaa mainiosti myös Lasse Parkkalin matkakirja Kuka varasti vaaliuurnat? : Bangladeshin arkea ja juhlaa.

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Valmistetaanko Bangladeshissä myös Suomessakin myytäviä hienoja icebuglenkkareita?