Mitkä ovat tavallisimmat syyt siihen, että henkilöllä on osoitteena poste restante?

Kysytty

Mitkä ovat tavallisimmat syyt siihen, että henkilöllä on osoitteena poste restante?

Vastaus

Vastattu

Poste restante -osoitetta käyttävät muun muassa henkilöt, joilla ei ole vakituista osoitetta tai muuta mahdollisuutta vastaanottaa postilähetyksiä. Erityisesti asunnottomat ovat suosineet poste restante -palvelua. Tilapäisesti poste restante -osoitetta voi käyttää, jos on tarve vastaanottaa postia muussa kuin kotiosoitteessa esimerkiksi matkan aikana. Syyksi poste restante -osoitteen käyttöön on esitetty myös halua pysytellä viranomaisten tavoittamattomissa, velkojien välttelyä ja tarkoituksellista tukikikkailua.

https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/vastaanottaminen/postin-jakelu/post…
https://yle.fi/uutiset/3-10780419
https://yle.fi/uutiset/3-10635971
Turun Sanomat: Tuhannet elävät ilman osoitetta - Uutiset - Turun Sanomat (ts.fi)

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Asiallinen syy Poste restante -osoitteen käyttöön on myös osoitteenluovutuskielto! En halua tiettyjen tuttavieni ja sukulaisteni tietävän missä asun ja pyydän heitä lähettämään postinsa minulle Poste restanteen.

Muistuu mieleen julkisuuden henkilö, joka ei halunnut vielä julkaista asuvansa enimmäkseen uuden (tulevan) puolisonsa luona. Hän ohjasi fanipostinsa paikkakunnan Poste Restanteen. Asiallinen syy tämäkin.

Jokainen on oikeus päättää millaisia osoite tietoja halua itselle, normaalia vai ei normaalia, vai ei, mikä on normaalia? Ihminen päättää itse myös tämän asian.
Siis posterestante on oikein jos haluan pysyä ilman osoitetta ja on oikeus oleskella missä halua. IHMISOIKEUDET OVAT NÄIN.

Vuosina 1937-1986, jolloin Suomessa oli voimassa irtolaislaki, sellaista vapautta ei ollut Suomessa kellään. Lopulta kun viimeisillekin kiertäville romaneille oli hankittu pysyvä asunto, irtolaislaki kumottiin ja korvattiin 1987 voimaan tulleella päihdehuoltolailla.