Mitkä ovat Suomen korkeimmat saaret järjestyksessä? Tiedän että Paalasmaa on korkein mutta miten tämän jälkeen? Esim. 10 suurinta ainakin ( tai 50)

Kysytty

Hei! Mitkä ovat Suomen korkeimmat saaret järjestyksessä? Tiedän että Paalasmaa on korkein mutta miten tämän jälkeen? Esim. 10 suurinta ainakin ( tai 50)

Vastaus

Vastattu

Kysyin asiaa Maanmittauslaitokselta eikä tätä tietoa ikävä kyllä ole. Alla saamani vastaus:

"Maanmittauslaitoksessa ei ole tehty paikkatietoanalyysia Suomen korkeimmista saarista. Toistaiseksi Maanmittauslaitoksen tuotantojärjestelmät eivät tue tämän kaltaista toimenpidettä.

Kysymys on kieltämättä kiinnostava, koska Maanmittauslaitos tuottaa koko maasta avointa aineistoa mm. korkeusmallia ja maastotietokantaa. Näiden aineistoja avulla  listaus olisi mahdollista selvittää. Toimenpide kuitenkin edellyttää tietojen jatkokäsittelyä ja määrittelyä paikkatieto-ohjelmistoilla (esim. Qgis).

Maanmittauslaitoksella on tarjolla hyvin yksinkertainen, mutta toimiva työkalu paikkatietoikkunassa – Maastoprofiilityökalu (https://www.maanmittauslaitos.fi/ajankohtaista/paikkatietoikkunaan-uusia-ominaisuuksia). Tämän avulla jokainen, jolla on mahdollisuus internet-yhteys ja mahdollisuus selaimen käyttöön, voi tarkastella kiinnostavan kohteen korkeuksia valtakunnallisesti tarkimmasta korkeusmallista.

Jos  haluaa etsiä alueelta korkeinta kohtaa korkeusmallista, se edellyttää paikkatieto-ohjelmiston käyttöä. Leikkasin korkeusmallin Paalasmaan alueelta, huippukorkeusarvo löytyi näkötornin vierestä https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=7021836.76&e=622551.1&title=225,39%20m&desc=&zoom=13&layers=%5B%7B%22id%22:2,%22opacity%22:100%7D%5D.

Korkeusmallin resoluutio on 2m * 2 m, eli yksi korkeusarvo edustaa ko. ruudun korkeutta, joka on laskettu laserkeilauksen paluu kaiuista, jotka edustavat maanpintaa. Korkeusmallin tarkkuus on 30 cm.

Jos Paalasmaan korkeimman kohdan korkeus lasketaan Pielisen vedenpinnasta on se keilaushetkellä ollut 130,5 m (liite kuvatiedosto)."

Vastaajana Teppo Ahonen, Maanmittauslaitoksen Ilmakuvaus-vastuualueelta.

1 ääntä

Kommentit

Kun en tiennyt, niin nythän tiedän tuon korkeuden.