Mitkä ovat kirjastonhoitajan tehtävät? Millaisia ominaisuuksia vaaditaan kirjastotyöntekijältä? Missä voi kouluttautua alalle? Riittääkö tradenomin tutkinto?

Kysytty

Hei
Mitkä ovat kirjastonhoitajan tehtävät?
Millaisia ominaisuuksia vaaditaan kirjastotyöntekijältä?
Missä voi kouluttautua alalle? Riittääkö tradenomin tutkinto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastonhoitajan työnkuva on monipuolinen ja työ vaatii erilaisia valmiuksia ja osaamista riippuen osittain siitä, minkä kokoisessa/tyyppisessä kirjastossa työskentelee ja millainen toimenkuva kullakin on. Aika kattavan selostuksen löydät ammattinetin sivuilta
http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/194_ammatti?link=true.
Koulutusvaihtoehdot näet oheisen linkin kautta: https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu/.
Uuden kirjastolain myötä pätevyysvaatimukset ovat tulleet aiempaa joustavammiksi. Ohessa kopio uudesta Kirjastolaista:

Kirjastolaki 17 §

Osaaminen ja johtaminen
"Yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa, jollei tehtävän luonteesta muuta johdu.
Kunnan kirjastolaitosta johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johtamistaito ja hyvä perehtyneisyys kirjastojen tehtäviin ja toimintaan."
En voi valitettavasti antaa tässä kenenkään kirjastonhoitajan nimeä, mutta ota yhteys joko Suomen kirjastoseuraan Runeberginkatu 15 A 6, 00100 Helsinki puh. 044 522 2941 tai Suomen tieteelliseen kirjastoseuraan Osoite
Suomen Tieteellinen Kirjastoseura
c/o Tieteiden talo
Kirkkokatu 6
00170 HELSINKI
Sieltä voisit ehkä saada vinkin kirjastonhoitajasta, jota voisit haastatella