Kysymykseni koskee kirjastoalan pätevyyden saamista. Olen valmistunut muotoilijaksi ammattikorkeakoulusta ja opiskelen nyt äitiyslomalla informaatiotutkimuksen…

Kysytty

Hei! Kysymykseni koskee kirjastoalan pätevyyden saamista. Olen valmistunut muotoilijaksi ammattikorkeakoulusta ja opiskelen nyt äitiyslomalla informaatiotutkimuksen perusopintoja avoimessa yliopistossa. Perusopintojen jälkeen tarkoitukseni on suorittaa vielä aineopinnot (myös avoimen yliopiston kautta). Millaisen pätevyyden opintoni minulle antavat ja miten minun tulisi vielä täydentää opintojani, jotta saisin kirjastonhoitajan/informaatikon pätevyyden? Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kirjastoammattilaisten kelpoisuusvaatimukset löytyvät Kirjastoasetuksesta 1078/1998 4 §(http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19981078). Tämän mukaan
kunnan kirjastolaitoksen henkilöstöstä vähintään 70 prosentilla tulee olla:

1) yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot;

2) ammattikorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot;

Ammattikorkeatutkintosi + informaatiotutkimuksen perusopinnot (25op) + aineopinnot( 35op) antavat sinulle pätevyyden kirjastonhoitajan tehtävään.