Mitenhän menee tai mistä löytyy (lasten) runo jossa on kohta "pieni Maria-Elina mustikoita/puolukoita poimi"? Tyttöystäväni on saanut nimensä sen mukaan, mutta…

Kysytty

Mitenhän menee tai mistä löytyy (lasten) runo jossa on kohta "pieni Maria-Elina mustikoita/puolukoita poimi"? Tyttöystäväni on saanut nimensä sen mukaan, mutta runoa ei ole löytynyt, olisi kiva yllättää. Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
runo Marja-Elina löytyy mm. Valistuksen julkaisemasta Dagmar Kemilän ja Paavo Kuosmasen aapisesta Luen ja kerron : alakansakoulun luku- ja puheaapinen (7. painos, 1956). Hakemistossa tekijäksi on mainittu Aune Laaksi.

6 ääntä

Kommentit

Otaksun, että kysymys on juuri oikeasta runosta. Kuulin siitä tänään kirjastossa käydessäni. Nyt pitäisi löytää vielä aapinen. Kiitos vastauksen lähettäneelle. Vien tiedon runoa etsineelle henkilölle.

Hei ! Aikaa on vierähtänyt kysymyksestä, mutta vastaan silti. Aloitin koulunkäynnin syksyllä 1956, ja tämä kyseinen runo oli aapisessani. Aapista minulla ei ole, en muista saatiinko kirjat omaksi . Luultavasti ne kerättiin keväällä pois ja seuraavana syksynä koulunsa aloittavat lukivat niistä. Jostain syystä muistan vieläkin ulkoa pitkän pätkän tuosta runosta.

Pieni Marja-Elina
mustikoita poimi.
Työtä sekä huvia
oli tämä toimi.
Harvoin marja kauneinkaan
eksyi pikku suuhun,
noin kun oli innoissaan
iski päänsä puuhun.
Silloin, senhän arvaatkin,
kori kaatui maahan.
Silmät täyttyi kyyneliin
- kieleeni sain haavan.
Vaan kun mummon sokean
muisti, täyttyi taasen
kori Marja-Elinan
-arvaa kuka saa sen?

Olen lausunut tämän runo 1952 ensimmäisellä luokalla ollessani eräässä juhlassa ja muistan sanat vieläkin. Yksi poikkeama edelliseen versioon kuului näin. " Silloin senhän arvaatkin kori kaatui nurin. Silmät täyttyi kyyneliin - kielenikin purin."